Spillbitar får man lätt en mängd av. Jag sparar det mesta som går att skapa vidare med och tycker väldigt mycket om att återbruka gamla saker. I vardagsrummet kändes det just nu väldigt färglöst så en ordentlig färgklick behövdes! Jag skar ut kvadrater från olika spillbitar i färgerna rosa, rött och grönt. En randig grytlapp och broderi från en gammal, liten duk finns också med. Dessa sydde jag sedan ihop till ett större kuddfodral som nu ligger och pryder golvet! Visst blir man glad av en massa färg?!!
Hoppas ni har en skön sommar!
Kram eMpE
Visar inlägg med etikett Kuddfodral. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kuddfodral. Visa alla inlägg
måndag 16 juli 2012
söndag 11 mars 2012
Virkad kudde
Hittade mycket fina tygremsor (som egentligen nog var tänkt till trasmattor) för en tid sedan som jag tänkte virka runda sittdynor av. Dessa blev inte alls bra så jag började istället virka ett stycke till ett kuddfodral. Själva virkandet var roligt för det syntes verkligen resultat snabbt. Däremot var det inte roligt att sy ihop fodralet med tyget. Oj oj vad symaskinen protesterade- alltför tjockt att sy ihop och två nålar gick snabbt sönder. Men så blev det en kudde till slut, som fick prydas med den vackraste biten av mattrasetyg.


onsdag 12 oktober 2011
Blomkudde
Fick för något år sedan syn på en kudde som jag ville försöka mig på. Den gjordes av halva cirklar i filt som man skulle sy runt runt. Slutligen skulle halvcirklarna bli till en stor blomma. Började klippa cirklarna och sedan blev de dock liggande ett bra tag. För några veckor sedan tog jag tag i det hela för att göra klart den. Kudden var riktigt rolig att sy men tog väldans lång tid att göra... Många små lappar blev det att klippa. Men jag blev nöjd! Så här blev den:

Nu ligger kudden på min soffa i köket. Igår åkte den dock undan när systrarna var hos mig och två av de små var med. Min blomkudde håller sig borta från små söta och kladdiga barn ;)
Kram eMpE
lördag 2 april 2011
Kökshanddukar blev nya kuddar
Nu var det ett tag sedan jag syntes här på bloggen- men pysslats har det gjorts! Bilder kommer efterhand =) Vi håller också på med ett större projekt som snart börjar bli klart. Stackars A som fått vänta länge- men snart så!
Dessa kökshanddukar köptes för billig penning någonstans på loppis:
Och så här blev de efter en liten stund med symaskinen och ett par knappar:
Två kuddar som påminner om ett par paket, tycker jag.
Trevlig helg! Kram eMpE
torsdag 20 januari 2011
Prickar, prickar och mera prickar!
Tyget blev också till nya julkuddar. Hade haft turen att hitta tre gamla kökshanddukar med mina initialer på, det är ju sällan man brukar hitta just sina egna bokstäver... Så de kom också till användning!
Må gott!
Kram eMpE
söndag 19 december 2010
Kökskuddar !!
Jag har letat ett tag efter kuddar att pryda vår kökssoffa med som är rätt enkla men ändå lite jul... Hittade ett kuddfodral i STHLM förra helgen på Himla men blev då lite snål... 200:- för ett kuddfodral !! nja... men så när jag gick och handlade mat ett par dagar senare i lugn o ro hittade jag dessa kökshandukar som jag tyckte blev perfekta att sy egna fodral av. Och på baksidan har ja mina nuvarande bästa vänner, tryckknappar !! Så enkelt och jag själv tycker att det ser helt ok ut =)
Lite ränder och rutor satte lite liv i soffan...
Kram och Go kväll i vinteryran,
nu ska jag krypa ner och värma mig under filten och
mysa med min familj.!
MianMin
Kuddfodral av lappar...
Idag har vi varit på kalas och jag hade sytt två kuddfodral till födelsedagsbarnet. Jag visste att hon ville ha turkost i sitt rum, så hon fick en ny, turkos matta och de här av mig.
Jag letade i gömmorna och hittade en hel del tyger som matchade varandra. Jag visste att jag ville sy av lappar, men jag gjorde en randig och en rutig så de blev lite olika.
Jag tycker de blev riktigt bra, skulle vilja ha dem själv i vår soffa här hemma... Hoppas du blev nöjd Alva!
Ha det bra i snöandet.../Majola
Etiketter:
Kuddfodral,
Lapptäcken,
Majola
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


