Visar inlägg med etikett Vantar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vantar. Visa alla inlägg

fredag 8 februari 2013

Till dagis

Jag har glömt att visa vad dagis och fröknarna fick i julklapp...

Fröknarna fick varsitt par vantar som var fodrade med fleece. Funkar så länge det inte är superkallt ute. Jag sydde alla paren i olika färger, så de inte blandas ihop.

Till barnen och själva avdelningen sydde jag ett gäng ärtpåsar med olika motiv på som går att hitta på sånger till. Tanken är att man ska ta upp en ärtpåsar ur stora påsen, och sen sjunga sången som hör till bilden. Självklart finns det flera olika sånger som passar till de olika bilderna/figurerna.

Jag har hört att sångpåsen används flitigt på samlingarna och att den gillas av alla, både de små och lite större barnen. Kul!!

Mer inlägg kommer snart. / Majola





lördag 13 oktober 2012

Gott & Blandat

Här kommer lite jag sytt den senaste tiden.
Ännu ett set till Sixten att ha på dagis. Nu när det behövs överdragsbyxor så tycker inte jag han ska behöva ha jeans. Sytt i de underbara stjärnorna från Znok och randigt från bl.a. Ohlssons. Byxorna är sydda i rött joggingtyg, med min favoritmodell på fickor.

Sen har jag oxå sytt två par vantar och fler lär det bli. De blommiga har jag själv och de mörkblå med spetsen fick mamma. Båda paren är fodrade med fleece så de är varma och gosiga.

Idag har jag städat pysselrummet så nu hoppas jag få mer inspiration att gå in där igen.

Majola

fredag 5 oktober 2012

Sy, sy sy....

Det är så roligt att sy och jag får frågan om jag kan sy både det ena och det andra... vilket gör att det aldrig blir långtråkigt!! Den senaste tiden har det blivit ett Nest, Snuttis, Mössor och Vantar. En babymössa med matchade vantar, ett brett pannan med tummvantar (mina första jag någonsin sytt, kul!!) Och tre st "baggy" mössor. Och därimellan försöker jag få till lite till mina egna barn också :) Insåg i morse att de inte ens fått nya mössor i år...  ;) Har fått skaffat mig själv en lista där jag skriver ner det jag vill få sytt, alla idéer och det jag har beställning på för att inte glömma bort men också för att kunna släppa det ur minnet. Det kan lätt bli lite jobbigt när man vaknar på natten och kommer på vad eller hur man ska sy något ;) 

Men idag ska jag och mina små åka på en liten leveransrunda sen hinna med att njuta av hösten!!

Mys på er och ha en trevlig helg!

Kram MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

fredag 30 mars 2012

Några beställningar...

När vi hade kalas för Sixten fick jag två nya beställningar. En klänning till en 4-åring och en mössa med matchande vantar till en liten kille på 1 år. De valde tyger själva och i veckan sydde jag en kväll.

Tyget till klänningen kommer från Ohlssons och svamptyget har både Ohlssons och Jofotex.

Ikväll ska vi åka och titta på barnens nya kusin som föddes i onsdags, mysigt!!!

Ha en skön helg, Majola

torsdag 16 februari 2012

Mössa och vantar till bäbisar

På mitt jobb är det två stycken som fått barn den senaste tiden, så jag kände jag ville sy nåt litet till dem. Båda fick varsin liten pojke så jag valde turkost och grönt flodhästtyg.


Jag hittade en så bra tutorial här som jag kollade lite på när jag skulle sy vantarna. Jag fick chansa lite på storlek, men de verkade passa bra. Till mössan använde jag mitt egna mönster på bäbismössa...
Jag blev jättenöjd själv för att vara första gången jag sydde vantar och det kommer definitivt att bli mer par...


Majola