Visar inlägg med etikett Lapptäcken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lapptäcken. Visa alla inlägg

torsdag 6 juni 2013

Rutiga täcken

Idag känns som en härlig dag, med fågelkvitter och sol på Sveriges nationaldag! Härligt!

För ett tag sen sydde jag lapptäcken. Två stycken när jag ändå höll på! Ett i rosa-grönt och ett i blå-grönt. Här kommer de:



Hoppas du får en skön dag! 
Kram eMpE

torsdag 3 januari 2013

Lappat och klappat

Innan jul döptes en liten tjej, min kompis dotter. Som jag brukar när det vankas dop, hade jag gjort ett lapptäcke till den lilla. Ett lapptäcke med mycket färg var önskan. Lapptäcket fick rutor på ena sidan och ränder på den andra. Så här blev det:






söndag 4 mars 2012

Lapptäcke långt bort!!

En vän till mig som har flyttat utanför Sveriges gränser, nämligen ända till Canada har nu blivit mamma till en liten pojke. Självklart måste han få ett lapptäcke att värma sig med även om vårsolen börjar titta fram och värma upp våra vinterfrusna kroppar....
Nu är det bara att hoppas på att det kommit fram till dom utan problem och att jag inte förstör överraskningen för tidigt, men det är över en vecka sen jag skickade den!! :)
Baksidan är som vanligt av fleece så att det
ska bli så mjukt och gott som möjligt.
Trevlig söndagskväll på er alla,
Kram MianMin

lördag 26 november 2011

Äntligen !!

Äntligen är jag klar !!
Vi har länge letat efter ett överkast till vår säng men inte hittat något som vi båda har fastnat för... Kan ju vara en fördel.. :) Så då blev det så att jag fick för mig att sy ett då. Ville ha ett vitt och rätt enkelt men ändå i lapptäcksteknik så så fick det bli. Har letat tyger som jag tycker om en lång tid och det är en salig blandning av gamla linnedukar till nya påslakan och även ett sönderklippt överkast. För att få in någon effekt och för att göra det lite mer modernt så tyckte min sambo att det blev fint med tyget med text på. Ska även bli en hissgardin i samma tyg men det har inte hunnits med än.

Jag har fodrat överkastet med tunna täcken och sen ett stort lakan som botten för att få det lite tjockt och gosigt. Men det var lättare sagt än gjort att sy i det... 5 st nålar gick det åt innan det var klart !!

Jag är så glad att jag har så "enkla" barn som har lekt i timmar idag när jag har sytt då jag lovat både mig själv och min sambo att det skulle vara klart till 1:a Advent trots att det har varit en del att fixa med inför julmarknaden imorgon!!


Har även gjort en dörrkrans som får pryda vår ytterdörr,
den är gjord av silvergran, buxbom och vit ljung och en enkel dekoration.
Tyckte att det blev en fin kombination...
Ha en trevlig fortsatt lördagskväll, själv ska jag gå och sova nu så jag är pigg tills imorgon. Gonatten, Kram MianMin

söndag 6 november 2011

Rosa-Grönt lapptäcke

En arbetskompis beställde för ett tag sen ett lapptäcke som skulle ges bort i doppresent. Efter lite funderande bestämde hon sig för att det skulle gå i rosa och grönt.

Det blev lite som en söt prinsessbakelse tycker jag.

Nu testar jag för första gången att göra inlägg med min I- Phone. Får se hur det går...

Kram kram, Majola

tisdag 25 oktober 2011

Patchwork från USA

När jag satt och tittade igenom mina bilder hittade jag dessa som jag inte visat från vår resa i USA. Vi hittade en jättemysig liten butik längs med en liten liten gata i ett supermysigt kvarter i Jackssonville, Florida. Där vi (kanske mest jag) gick länge och njöt av allt fint som fanns därinne. Vi pratade med ägarinnan till affären som tyckte det var intressant att vi som kom från lilla Sverige hittat till hennes butik och att jag just höll på med "hantverk". Där såg jag dessa kökshanddukar som hon hade dekorerat väldigt fint tycker jag.

Bilden nedan, det lapptäcket är gjort av en massa av dessa runda små lappar som från början är en cirkel som det sys en kanal runtom för att sedan dra ett snöre igenom och sen dras åt. Sen plattas dem till och sys ihop till ett stort täcke. Bilden är kanske lite missvisande men i verkligheten var det otroligt fint!!

Trevlig Tisdag på er alla !! Kram MianMin.

måndag 26 september 2011

Lapptäcke till liten...

En ny litet bebis har blivit född i kompisgänget. Det gav mig en anledning till att sy ett nytt lapptäcke. Jag visste sedan en tid att jag skulle ha med brunt, då de köpt en brun vagn, men jag var tvungen att se om det skulle bli en tjej eller kille innan jag valde den andra färgen. Som ni förstår fick de en liten tjej...
Jag sydde även en liten mössa till lilla Hedvig. Fick chansa lite när jag ritade om mönstret jag hade och provade lite på en av Violas dockor, men det passade ganska bra tillslut.
Nu när det blivit höst har jag fått ny lust att sitta vid symaskinen på kvällarna så det kommer nog bli en hel del inlägg från mig framöver... Mysigt med hösten tycker jag.
Ha det bra, Majola

söndag 19 juni 2011

Lapptäcke till liten








Idag har jag varit på mysig namnfest för lilla Olivia. I numera vanlig ordning fick den lilla ett lapptäcke av mig. Det börjar bli tradition till de närmstas små underverk. Lapptäcket nedan fick storasyster Linnea när hon var liten.





Hoppas ni alla mår bra!


eMpE

söndag 12 juni 2011

Ett till lapptäcke

Förra helgen var vi och hälsade på ett par kompisar som fått en liten Malte. Hur söt som helst!! Jag sydde det här lapptäcket så fort vi fick veta att de fått en kille, men jag ville inte lägga ut det på bloggen innan de fått det, ifall de skulle titta in här... men nu kan jag visa det.

Även om det varit glest med blogginlägg från min sida nu på ett tag så pysslas det en hel del ändå. Jag håller på med en del beställningar på virkade hjärtan som jag vet ska till olika dagisfröknar runt om i Närke, och sen har jag lite andra projekt på gång som jag visar senare när de blir klara...

Nu ska jag sova efter en helg som varit både bra och trevlig på alla sätt och vis... Kram Majola

lördag 16 april 2011

Överkast till slut...



Idag har jag levererat ett lapptäcke som Systrarna M och jag gjort tillsammans. Det har varit riktigt kul att göra detta överkast alla tre! Men söta A har fått vänta länge på att detta skulle bli klart till sin lilla son. Ett himmelskt tålamod har hon haft med oss- ibland tar det längre tid än man från början kan tro- tre tjejers liv är inte alltid så lätta att få ihop =) Till slut så blev överkastet iaf färdigt! Vi är jättenöjda med hur det blev och hoppas och tror att A blev likaså. Överkastet hamnade i den mest vackraste säng jag någonsin skådat, -ni skulle ha sett! Lillkillen hade fått en gammal soffa som var lite utdragen och målats med vit färg. Den användes som säng till honom. A är himla pysslig och gör många fina saker för ögat... Med överkastet på sängen blev det himla gulligt! Hoppas lilla F kommer gilla det- dock gillade han inte mig och tyckte jag skulle åka! =) Hi hi. Kanske lyckas jag charma honom en annan gång!


Kram Systrarna M och jag

genom eMpE

söndag 2 januari 2011

Ännu ett lapptäcke

Hittade den här bilden i kameran på ett lapptäcke jag inte har visat...
Fick en beställning på ett lapptäcke som skulle ges bort i present med önskemål att det skulle gå i rosa. Jag behövde leverera det dagen efter, men som tur var hade jag tyger hemma som passade ihop, så det var bara till att sy...
Hoppas det föll mottagaren i smaken.../Majola

söndag 19 december 2010

Kuddfodral av lappar...

Idag har vi varit på kalas och jag hade sytt två kuddfodral till födelsedagsbarnet. Jag visste att hon ville ha turkost i sitt rum, så hon fick en ny, turkos matta och de här av mig.
Jag letade i gömmorna och hittade en hel del tyger som matchade varandra. Jag visste att jag ville sy av lappar, men jag gjorde en randig och en rutig så de blev lite olika.
Jag tycker de blev riktigt bra, skulle vilja ha dem själv i vår soffa här hemma... Hoppas du blev nöjd Alva!
Ha det bra i snöandet.../Majola

fredag 26 november 2010

2 läpptäcken till

Två nya lapptäcken har blivit klara till julmarken på söndag. Det svart-röda blev en favorit, så om det inte säljs så ska jag nog behålla det själv...


Nu blir det inga mer lapptäcken till den här marken. Jag har ju ingen aning om hur det kommer gå så det är jättesvårt att planera vad och hur mycket man ska ha med....
Vi får se på söndag kväll hur det gått. /Majola

söndag 21 november 2010

Lapptäcken i flertal...


Jag har sytt en hel massa lapptäcken nu på slutet. Två stycken ska vi ge bort till nyfödda bäbisar, och de övriga ska jag ha med mig till julmarknaden...
Jag sydde i olika färger så de förhoppningsvis ska falla några i smaken :-)

Personligen vill ju t.ex jag att filten ska matcha både med vagn, skötväska och barnets ytterplagg... inte alltid en så lätt ekvation.
Men är det nån som vill ha nån annan färgkombination får jag såklart fixa det.... Det vore ju kul att få in lite nya beställningar under julmarken. Nu när man har hållit på att fixa till den ett bra tag nu så kommer det nog bli tomt sen när det är över... Å andra sidan har jag flera olika projekt jag vill göra i huvudet, måste bara få tid. Kanske under julledigheten.









Jag ber om ursäkt för att en del av bilderna ligger åt fel håll. Bloggsidan lever sitt egna liv ibland, och en så länge har jag inte kommit på hur man ska lösa problemet. Men det gör kanske inte så mycket, man får väl vrida på huvudet istället, eller datorn...
Ha det bra!
Majola





fredag 19 november 2010

Lapptäcke !!

Jag har en vän som jag inte sett på länge, som har fått en liten son!! Grattis ! Jag tyckte att hon (eller bebisen M) var värd att få ett lapptäcke att värma sig med nu när vinter och kylan ska komma... Har hört att lille M säkert kommer tycka om att ligga och sprattla på det till våren och att även
mamman blev glad. Kul !!

Tygerna är lite hoppaplock från både mig (MianMin), MAJOLA, vår största sponsor (vår Mor) och gamla hederliga Ikea. =)
Kram MianMin

lördag 16 oktober 2010

Present till liten...

En vän till oss har fått en liten son för ett par veckor sedan och som present har jag sytt ett litet lapptäcke till honom! Många av tygerna kanske känns igen sen tidigare då jag har fått varit hos MAJOLA och letat lite... (har så dåligt med tyger till pojkar, måste investera lite i det tror jag =))


Sydde även en lite påse som de kan förvara täcket i eller ha annat smått och gott som behövs till de små, självklart med en liten elefant app och som ni kanske gissat så ska pojken heta Mio !!

lördag 2 oktober 2010

Picknicklapptäcke

Under sommaren började jag på ett lapptäcke att ha som picknickfilt. Bestämde mig för att det ska bli ett täcke som ska användas mycket och inte göra något om man spiller på, osv. Och jag tror det kommer bli så, för alla som känner mig vet att jag älskar picknick och kalas utomhus! Flera gånger har jag släpat med mina kompisar på födelsedagskalas ute, gärna först på cykel till hemligt mål. Både uppskattat och mindre uppskattat från mina kompisars sida om man säger så... ;)

Det tog lite tid att få klart täcket men nu så. Är dock inte helt nöjd, en hel del skavanker men de visar jag förstås inte för er... ;) Hade som plan att ha band emellan alla rutor. Det visade sig vara en dålig plan... Jättesvårt att få det snyggt. Men nu har jag testat och - som vanligt lär man sig av sina misstag... Tyvärr är väl picknick-perioden över för den här perioden, får spara till nästa år!

Ha en skön helg!
Kram eMpE

onsdag 11 augusti 2010

Fyra nya lapptäcken...


Den sista tiden har jag hållit på att sy en massa olika lapptäcken. Två har jag fått beställning på och de andra två har jag själv gett bort i present. Jag har inte kunnat lägga ut bilder på dem förren nu för nu har jag gett bort de jag skulle ge bort...

Lapptäcket här uppe beställde mina grannar till en bäbis i Stockholm. Riktigt fräscht med rosa och grönt tycker jag själv. :-)



Det här lapptäcket gav jag bort till ett par kompisar som fått en liten Nova. Jag visste att de hade köpt en vagn med röda dynor, så då passar ju den här filten bra tycker jag.



Barnens kusin fyller 1 år nästa vecka och mamman (min svägerska) önskade sig ett lapptäcke i de här färgerna. Passar ju bra till en busig kille.



Det sista lapptäcket som jag sydde igår kväll har en kompis beställt att ge bort till en liten nyfödd kille. Hon tyckte det andra turkosa/blå/gröna var fint så jag utgick från en del tyger i det och la till några nya.


Nu känns det nästan lite tomt att inte ha ett lapptäcke på gång som jag funderar ut färger till...
Det märks kanske nu att jag har en liten passion för lapptäcken!? :-)
Kram från lapptäcksgalna Majola


torsdag 15 juli 2010

Ny dyna och några lapptäcken...

På förra syjuntan sydde jag en ny dyna till en av våra vagnar.
Jag ville ha en röd så den skulle matcha lapptäcket jag
sydde till Viola i våras...



De här två lapptäckena sydde jag till barnen att ha i vår
förra syskonvagn som var brun.

Nu håller jag på med tre nya lapptäcken!!
*Ett som vi ska ha som strand/picnic filt. Det tänkte jag
sy med en tunn baksida så det tar liten plats och packa,
samtidigt som det torkar snabbt.
*Den andra filten är till ett par kompisar som precis fått en
liten tjej.
*Den sista har våra grannar beställt som de ska ge bort i
present till en bebis.

Det är jättekul att planera vilka färger och mönster jag vill ha på de olika. Jag åker runt på loppisar och kollar i second hand affärer efter roliga tyger/gardiner/påslakan mm nu för att hitta det jag söker. Jag tycker det blir mer personligt om man blandar gamla och nya tyger.

Håll tummarna för att jag hittar fina tyger... Ska ni rensa hemma och kasta tyger så hör av er så hämtar jag ;-)

Ha det//Majola