måndag 27 januari 2014
Lite nytt i garderoben
måndag 9 september 2013
Sytt i sommar del 1
fredag 15 februari 2013
En liten beställning!
Det söta tyget med rådjur har jag haft liggandes ett tag i skåpet utan att veta riktigt vad jag skulle sy av det, men nu passade det bra tyckte jag.
Majola
tisdag 12 februari 2013
Lite sytt till bebisen...
Först har jag sytt en slags åkpåse till bilstolen. Jag har tänkt att när vi åker korta sträckor som till dagis tex, så räcker det att lägga åkpåsen omkring bebisen istället för att behöva böka med overall jämt. Den är sydd med mjuk jersey på insidan och fleece på utsidan. Det ska bli spännande att pröva den i verkligheten sen, och inte som nu med en docka...
Sen har jag även sytt ett litet set som jag har tänkt att ta med till BB. En filt i Jersey och velour, ett par små haremsbyxor och två små matchande mössor.
Eftersom vi inte vet om det blir en tjej eller kille har jag försökt välja tyg som passar till båda. Det blir nog mycket mera sytt sen när jag vet vad det blev för något...
Ha det bra / Majola
lördag 13 oktober 2012
Gott & Blandat
Ännu ett set till Sixten att ha på dagis. Nu när det behövs överdragsbyxor så tycker inte jag han ska behöva ha jeans. Sytt i de underbara stjärnorna från Znok och randigt från bl.a. Ohlssons. Byxorna är sydda i rött joggingtyg, med min favoritmodell på fickor.
Sen har jag oxå sytt två par vantar och fler lär det bli. De blommiga har jag själv och de mörkblå med spetsen fick mamma. Båda paren är fodrade med fleece så de är varma och gosiga.
Idag har jag städat pysselrummet så nu hoppas jag få mer inspiration att gå in där igen.
Majola
torsdag 27 september 2012
Haremsbyxa & Mössa...
Lovas byxor har helt plötsligt blivit för korta av nån anledning... Så igår gick jag igenom stora tyglagret och plockade fram två olika jeanstyg, båda med stretch som jag satte saxen i. Så idag när hon sov på fm växte det fram två "Haremsbrallor". Jag sydde dit en ficka på varje för att få dom lite coolare och sen skickade jag ner sömmen med gul tråd. De ser genast lite mer arbetade ut av bara det lilla. Det blev en liten mössa i Nono-tyget också.
Har lovat mina mellantjejer att de ska få välja tyg till nya höstmössor så det blir nog nästa projekt. Sen kan kylan få komma på allvar!
Ha en trevlig eftermiddag alla.
Kram MianMin
onsdag 26 september 2012
Några presenter
Den lila klänningen har en kollega beställt och ska ges bort till en 4-åring nu i helgen. Jag ska försöka övertala min Viola att hon oxå vill ha en sådan. Hon är väldigt bestämd om sina kläder, så det är inte mycket hon godkänner...
Harems-byxorna och mössan gav vi bort till en 1-åring för några veckor sen. Byxorna sydde jag med flit lite stora, men eftersom de är med mudd både i midjan och benen så tycker inte jag att det gör nåt att de är lite stora och pösiga. Modellen är ju sådan...
Nu ska jag försöka bli kvitt min förkylning.
Majola
söndag 23 september 2012
Äntligen....
Sixten fick en långärmad tröja och matchande mysbyxor i härlig velour. Snart börjar ju tiden med överdragsbyxor, och då är ju jeans inte så skönt direkt. Blev oxå nöjd med fickorna, de gör nästan hela byxan tycker jag.
Till Viola har jag sytt en långärmad klänning i ett tjockt och härligt trikåtyg. Hade tyvärr bara en liten bit av det här tyget, så nu är det nästan slut.
Ha det bra i regnet, Majola
tisdag 11 september 2012
Smått & Gott !!
På senaste tiden har jag haft det lite tajt att hinna med allt som ska ha sytts och allt som jag velat sy.... Men här kommer det lite som är klart :))
Mössa till kusinen M!!
Det bara stod hennes "namn" på det tyget och jag tror att det föll hennes föräldrar i smaken också ;)
Sen ett Babynest till en liten kott* som kommer i höst. I detta svart/vita tyg har jag även en förhoppning om att lyckas sy om Lovas hoppgunga i. Just nu är den grön med nallar på... hmm, säger inget mer ;;))
Dessa tuffa byxor med matchade dregglisar fick åka till Kumla så att inte lilla O fryser i höst!! Så fin modell i lite tuffare haremstuk. Kommer sys fler i denna modell kan jag lova.
För ett tag sen fick jag frågan om jag kunde sy ett snutte med namn på då lilla Fionas storebror hade en sådan. Efter lite letande för att hitta ett bra och passande tyg så blev resultatet så här. Men oj, velour är inte så lätt att sy i. Jag tycker det är så svårt att få det rakt och bra... men tillslut så!!
Sist en topp/tunika till Lova med mudd nertill och sned knäppning i halsen. Denna är muddad i halsen då jag inte vågat mig på systers (MAJOLA) kantbandare, men snart så.... kanske....!!
torsdag 31 maj 2012
Fria händer...
Det blev 4 tröjor i olika färgställningar och mönster. Ganska unisex, vilket jag själv tycker är fint. (Även om min egen tjej är väldigt inne på lila och rosa just nu...)
Som en liten bonus sydde jag även ett par jeans-knickers som jag tänkte skulle passa bra speciellt till en av tröjorna. Har hört i efterhand att de blev väldigt omtyckta av lilla tjejen. Kul!!
Ha en bra kväll / Majola



































