Visar inlägg med etikett Leksaker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Leksaker. Visa alla inlägg

onsdag 16 juli 2014

Sommarens favorit och lite annat smått och gott.

Innan vi åkte till Mallorca i maj så sydde jag tre sparkdräkter till R. De används flitigt på semestern och även nu i sommar när det är fint väder. I höst får han ha de som pyjamas. Luftiga när det är varmt samtidigt som de skyddar lite mot solen. Sparkdräkten i klövertyg sydde jag i present till barnens minsta kusin. 

Sen har jag även hunnit med att sy en t-shirt till Ruben i härligt tyg med riddarborg på. Randiga ärmar i favorittyget från Ernst, som jag har i nästan alla färgställningar. 

Viola har oxå fått en klänning med dansande dockor-tyg. Även fast jag klippte ur i halsen jämfört med mönstret så blev den ganska tajt. Får bli en större storlek med lite ändringar nästa gång. 

Jag själv har oxå fått en klänning i lite olika tyger, två randiga från Ernst. Lite tajt, men håller jag in magen så går det bra...

Till sist har jag sytt ännu en sångpåse i present till en nyfödd. 

Trevlig sommarkväll, Majola






onsdag 26 mars 2014

Ännu en sångpåse

Sydde för ett tag sen en till sångpåse på beställning till en Charlie. Kul att sy dessa då man kan välja lite olika sånger varje gång. 

Vi har uppdaterat bloggen uselt nu på sistone, men jag har lite mer som kommer snart. 

Majola

fredag 10 januari 2014

Rolig beställning

Jag fick en fråga på mailen innan jul från en tjej som hittat till våran blogg. Hon ville beställa en sångpåse till sin dotter i julklapp. Vi kom fram till 15 olika sånger och hon ville ha dotterns namn på tygpåsen. 

Det är alltid extra kul när folk "utifrån" hittar till bloggen och vill beställa av oss. 

Trevlig helg, kram Majola

lördag 29 juni 2013

Gott & Blandat...!!

Har idag varit på dop för MAJOLAS minste son Ruben. Så mysigt!!
De hade dopet tillsammans med en annan familj som de inte kände men det visade det sig att flickan som döptes skulle få en av mina alster jag sytt i doppresent! Ibland är världen rätt liten :)
En Namnsnuttis och sångpåse.
Hoppas att det kommer sjungas mycket till sångkuddarna!!

Har även sytt en till vagnsdyna till en pojk. Gillar detaljerna med den röda sömmen :)
Tycker det är fint när jag syr i två helt olika mönster och färger (kundens tygval) men ändå binder ihop det på nåt sätt...

Även två små kuddfodral till vagn med namn har blivit skapta. Fick minska ner texten och göra i skrivstil så det skulle få plats utan att bebisarna skulle behöva ligga med huvudet på texten.

Ha en go lördagskväll!!
Kram MianMin














onsdag 12 juni 2013

En till Sångpåse

Fick en beställning av en gammal kompis från skolan som ville ha en sångpåse med 20 olika ärtpåsar/sångpåsar i. Den ska ges till barnens förskola som sommarpresent. Fick klura lite innan jag kom på 20 olika sånger till tyger jag hade hemma, men det löste sig med lite hjälp från syrran. 

Har kommit in i ett riktigt flow nu med maskinen, så det kommer snart fler inlägg från mig...

Ha det bra , Majola


fredag 17 maj 2013

Förberedelser och ny favorit

Imorgon är det Vårmarken hos Emma i Asker som vi brukar vara med på. I år är det svårt för mig att vara med, eftersom lillen fortfarande ammar så ofta han får. Men gulliga Emma (eMpE) ska stå och har lovat ha med saker åt mig med. Sista tiden har jag suttit alla små stunder jag haft över och fått ihop en del...

Först ska jag nu avslöja vad fröknarna på dagis ska få, nämligen pocketboksfodral. Efter att ha klurat lite har jag fått till ett bra mönster och knep för att vändsy hela med bara en liten synlig söm. Jag hoppas och tror att inte alla blir sålda imorgon, så det blir tre stycken kvar till dagispersonalen att stoppa varsin pocket i. 

Sen har jag sytt sångtärningar. Man kastar tärningen och sjunger sen sången på bilden. Viola har redan provsjungit alla sånger, och hon hoppas att alla ska bli kvar så hon kan få dem sen och sjunga för lillebror... :)

Det blev oxå två sminkväskor sydda i akryltyg som går lätt att torka av. Spetsdragkedjorna lyfter verkligen vad som helst. 

Till sist måste jag skriva lite om min senaste vän. Dymon. Finns det nåt som känns så kul och är så lätt samtidigt. Vrid, klick, vrid, klick...  Den kommer användas mycket framöver. 

Välkomna imorgon till marken om ni har vägarna förbi Asker. 

Majola 






fredag 8 februari 2013

Till dagis

Jag har glömt att visa vad dagis och fröknarna fick i julklapp...

Fröknarna fick varsitt par vantar som var fodrade med fleece. Funkar så länge det inte är superkallt ute. Jag sydde alla paren i olika färger, så de inte blandas ihop.

Till barnen och själva avdelningen sydde jag ett gäng ärtpåsar med olika motiv på som går att hitta på sånger till. Tanken är att man ska ta upp en ärtpåsar ur stora påsen, och sen sjunga sången som hör till bilden. Självklart finns det flera olika sånger som passar till de olika bilderna/figurerna.

Jag har hört att sångpåsen används flitigt på samlingarna och att den gillas av alla, både de små och lite större barnen. Kul!!

Mer inlägg kommer snart. / Majola





måndag 27 augusti 2012

Doppresent.



 I helgen som var hade vi dop för vår lilla Lova Elida Rosa och visst så hade MAJOLA, tillika min syster sytt så fina saker till henne. En kub med små lappar på och en pinne med ringar som man ska trä på. Mönstret är köpt på Etsy.com och det är lite omgjort då botten från början var fyrkantig. 
Tygerna hittade hon hemma i skåpet. 
Jättefina!! Tack så mycket.
Än så länge får hon bara av ringarna men snart så kanske Lova lyckas få tillbaka dom också. :)

Dopklänningen är vår gamla som både min syster Malin, Jag, vår lillasyster R och alla mina 4 barn har haft. Vi har bara bytt ut rosetten i olika färger. Den är från början sydd av vår mor. Jag tycker att det är så mysigt när man kan ha en och samma.

Nu ska jag ta och gosa det sista med lillsnuttan innan vi ska sova,
Gonatten, MianMin


måndag 23 maj 2011

Fler snuttefiltar

För ganska länge sen såg jag ett inlägg på någon fin blogg om snuttefiltar, så jag inspirerades och sydde egna. Dessa var jättekul att sy! De får följa med på marknaden eller ges bort!










Kolla in fliken "Snuttefilt" under etiketterna till höger, för fler exempel!


Ha det gott!

Kram eMpE

tisdag 26 april 2011

En stunds mys...

I dag har jag suttit en stund vid maskinen som lite avkoppling när all stress i vardagen knackar på...

Det är så otroligt skönt att bara fokusera och att det växer fram något fint samtidigt.
I dag så blev det 2 gosiga små snuttisar till någon liten. Tyget är flanellen som jag köpte i Usa. Som lite underhållning till de små som kommer få dom så sydda jag dit små band som är lite roliga att pilla på =)


En i Rosa/Röd/Multi med röd flecce baksida!!


En Lime/Blå med lime fleece baksida!!

Kram och gonatt på er, nu ska jag sätta mig ner i soffan
och njuta av det som är kvar av kvällen!
MianMin !!

fredag 13 augusti 2010

På väg till kalas !!

Är snart på väg till "Mormor" på kalas och vad passar
inte bättre än att ta med lite kakor...
Då måste man ju ha en brödkorg att lägga kakorna i,
så jag passade på att ge lite nytt liv åt en bakhandduk från min Mormor Hanna som tyvärr lämnade oss här på jorden i våras. Tyckte att det blev fint att ha hennes initialer som foder på korgen. Sen fyllde vi den med nybakta Hallongrottor som barnen gjort !!! Hoppas Mormor blir glad...
Småtjejernas klänningar är klara också och ska premiärbäras av
2 stolta tjejer som mer än gärna posserade =)




Hade väl egentligen inte riktigt tid men symaskinen gick på högvarv idag så det blev visst två små påsar att förvara saker i av bara farten...


En med en söt Elefant applikation....


.... och den andra fick prydas av en ko !!

Ha det så gott i sensommarkvällen !!!
MianMin

onsdag 11 augusti 2010

En av Två... till mina prinsessor !

Nu har jag äntligen tagit tag i att sy mina klänningar som jag har funderat på sen länge tillbaka,
vi ska på kalas till min och MAJOLAS mor på Fredag och kände att det kan vara lite kul med
något nytt att ta på de två minsta.
Har dryga hälften kvar av den andra att sy men jag får skylla mig själv när jag
vill att de små ska se lika ut... =)








Jag hade funderat ut hur jag ville att de skulle se ut och har sen provat mig fram hur jag ska göra då jag inte gillar att gå efter mönster...
Det är jättekul att se när resultatet blir som man föreställt sig.

Hoppas ni gillar dom lika mycket som jag.... ??!!

Snart är det dags för vår största tjej att välja nåt hon vill att jag ska sy...
Men vad skulle det vara för nåt till en 11-åring ??
Hmmm...




För ett tag sen provade jag att sy en liten Elefant, som jag själv tyckte blev rätt söt....
Tänkte kalla den Elmo !!

Kram på er alla, MianMin

torsdag 1 juli 2010

Snutt-hönor !!




Inatt vaknade jag och hade en tanke bara så där... Jag ska sy hönor !!
Givetvis blev det två stycken till mina egna Snutt-hönor.
(Fast egentligen ser de väl mer ut som tuppar !!)
Namnet var redan givet eftersom jag brukar kalla mina egna små för detta.
Visserligen är mina barn lite för stora för snuttor men de får väl ha dom mer som prydnad då =)
Fina va!?

Kram MianMin