Visar inlägg med etikett Kjolar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kjolar. Visa alla inlägg

tisdag 7 januari 2014

Tiden rusar iväg...

Nu var det länge sen jag gjorde något inlägg. Det är alltid så mycket i december och sen var jag sjuk i ett par veckor innan jul, och det gjorde ju inte saken bättre direkt. 

Jag tänkte visa vad jag hade med på de två julmarknader vi var med på innan jul. En del gammalt, en del nytt, en del har jag säkert visat sen tidigare, men men.. Håll tillgodo. 

Majola



fredag 13 september 2013

Sytt i sommar del 2 - Kjoltillverkning

I ett tidigare inlägg har jag visat två mammakjolar jag sytt om av jeans i Lantlolle-stil. I sommar har jag sytt flera såna kjolar, både stora och små. De är hur roliga som helst att sy när man kan kombinera tyger, band och spetsar i oändlighet. 

Till mig har jag sytt en med rosa detaljer som blivit en av mina favoritkjolar. Jag ville även ha en mer nedtonad och gjorde den med grått och svart till mig. Piffade till den med en virkad blomma jag köpt på second hand nån gång. Kjolen med vita spetsvolangen köpte en kompis. 

Självklart ville även Viola ha en och hon valde tyger och band själv i rosa och turkost. Sen sydde jag fem kjolar till en marknad, men regnet skrämde bort kunderna så de finns kvar om någon är intresserad. 

Trevlig helg, Majola








onsdag 17 april 2013

Mammakläder - Ammakläder

För snart två månader sen fick jag mitt tredje barn, en kille som fortfarande är namnlös...

Jag är ingen byxtjej, utan älskar att ha klänning eller kjol så ofta som möjligt. Alla som har varit gravida vet att utbudet på kläder är begränsat i affärerna, så jag pimpade och sydde om två par mammajeans till kjolar. Jag tog tyger, spetsar och band jag hade hemma, så de blev billiga att sy. Den rosa blev en favorit som användes flitigt.

Nu när bäbisen har kommit är det lika svårt att hitta klänningar som går att amma i, så jag har sytt mig två sådana oxå. De är sydda från ett Onion-mönster jag gjort om så det blivit en "lucka" framtill.

Nu har jag äntligen fått till lite mer sytid så det kommer snart fler inlägg från mig.

Majola













fredag 15 februari 2013

En liten beställning!

Fick en beställning till en liten nyfödd bebis och hennes 3-åriga storasyster. Det blev ett par byxor till bebisen och en kjol till storasystern samt varsin mössa.

Det söta tyget med rådjur har jag haft liggandes ett tag i skåpet utan att veta riktigt vad jag skulle sy av det, men nu passade det bra tyckte jag.

Majola

onsdag 12 december 2012

Me like Syskonmatch....

Jag är en av dom som ÄLSKAR att syskonmatcha. Och så länge som mina små blir glada av att de ser lika ut så är jag jättenöjd!!  Äntligen har vintern kommit och vad passar inte bättre än att sy klänning/tunikor i tyget 'Vinter' från Mjuka Tyger. Tyra blev väldigt glad att det var grönt!!! Hennes favorit... Vera valde ut tyget med de lila Violerna  från Znok design och önskade sig en kjol. Kan vara lite skönt att se sommarblommor mitt i vintern och drömma sig bort lite till värmen ett slag. 


Ha det gott i vinterkylan,

Kram MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

fredag 1 juni 2012

Semester-kläder!!

Förra veckan var vi på semester och inför resan sydde jag såklart lite nya kläder till barnen.

Det blev en jeanskjol till Viola med Hello Kitty märke på. Skönt att sy en kjol på typ 10 minuter, mer sånt tack!

Jag sydde oxå tre linnen, det cerisa med stjärnor till Viola och de två andra till Sixten. Kanonbra modell men lite tajta. Får bli större storlek nästa gång...

Kram Majola

onsdag 16 maj 2012

Snurriga kjolar...

Sydde upp ett gäng kjolar för ett tag sen som jag hade med på marknaden. Sydde bara ihop sex bitar, lite mudd och rullfållade längst ner. Snabbt och smidigt. :)
Två av kjolarna sydde jag till Viola så hon kan matcha tröjorna till Sixten, men han vill fortfarande inte ha någon av dem...:(
Nu är det Greys!!!
Ha det, Majola

måndag 19 mars 2012

Kalas-Kläder

Igår hade min syster (MianMin) kalas och då ville jag såklart att barnen skulle ha nya kläder, så jag fick en anledning att sy lite...

Jag sydde en tröja till Sixten och en kjol till Viola som matchade varandra. Eftersom jag har en tjej som nästan bara vill ha kjol eller klänning kommer det bli mer av den här modellen. Gick supersnabbt att sy och går ju att variera en hel del. .


Sixten hade en hel del nya pooser han ville testa när jag skulle fota... Lillpluttan i sin nya kjol.

Ha en bra dag // Majola

söndag 27 februari 2011

Förkläde blev till kjol

Det här gulliga förklädet hittade jag på Bra & Begagnat (vilket är ett favoritställe för Systrarna M och jag) för ett tag sen. Själv använder inte jag förkläden men såg snart att detta kunde bli en söt kjol, gillade verkligen tyget! Eller vad tycker ni?!

Före:


Med en mudd på...

...så vips blev det till en kjol...

...med hårband till. Blir att ta fram till våren.. Till och med jag som är en höstmänniska längtar efter den nu...

Ha en trevlig söndag!
Kram eMpE




söndag 3 oktober 2010

Kjol till Syster-Yster....

Hallå alla vänner !!
I somras när en av mina storasystrar fyllde år så hade mina barn på sig de rosa/röda förklädesklänningarna som jag sytt och min syster A blev stormförtjust i tyget... -Åhh du kanske kan sy en kjol åt mig? -Javisst! sa ja, visst kan jag försöka!! Jag gick hem och funderade lite på hur den skulle kunna se ut och nästa gång vi sågs så visade jag en skiss på hur jag tänkt mig modellen och den köpte syster A direkt. En enkel rak modell med ett överlapp så att den får utseendet av att vara en omlottkjol. Insidan av överlappen är fodrad med det ljusrandiga tyget jag fodrade tjejernas klänningar med så om den skulle vika upp sig så är den snygg även då...
I midjan gjorde jag resår i ryggen och sen en knäppning i sidan med dragkedja och "överlappsknapp" (finns säkert ett korrekt ord för det, men jag kan det tyvärr inte=) )
Och som en extra detalj så sydde vi fast 4 knappar bara för att få en liten detalj som gav lite liv åt det hela !!

Tack och lov så blev min Syster A jättenöjd med kjolen och den passade perfekt... Efter att bara fått lite mått att rätta mig efter ;) Superkul med utmaningar som man inte vet hur de slutar...

Visst blev hon fin, min fina syster !!!!
Kram på er alla / MianMin