Visar inlägg med etikett Till vagn. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Till vagn. Visa alla inlägg

fredag 18 oktober 2013

Sytt i sommar del 3

Innan vi åkte till Kreta så sydde jag lite nytt till vagnen. Det blev en ny dyna, en solskärm till vagnen att sätta fast på suffletten och även ett solskydd som skyddade i alla fall en del mot solen.  

Bilderna jag hade på det här i telefonen var inte de bästa direkt, men de får duga.  Ni ser ju ändå principen...  

Jag hittade oxå bilder i telefonen på en amningsklänning jag inte visat. Inte så mycket att berätta om, samma modell som tidigare. 

Majola 




måndag 17 juni 2013

Till Judit

Barnen har fått en ny liten kusin, Judit, och självklart var jag tvungen att sy något fint till henne. Jag visste att jag ville sy något gulligt och tjejigt till henne och jag känner mig nöjd. 

Först och främst hade jag bestämt mig för att sy en filt. Det behövs alltid flera stycken tycker jag, gärna i olika storlekar och tjocklekar. Jag sydde en ganska stor i ett lila jerseytyg med dalahästar på ena sidan och ett velourtyg på andra sidan. Väldigt mjukt och skönt! 
Sen sydde jag en klänning med matchande blöjbyxor oxå. Jag satte knappar i raglanknäppningen så det går lättare att klä av och på. I halskantningen sydde jag även fast en spets, så det blev extra gulligt. 

Jag blev verkligen supernöjd med det här  setet och det är så kul att sy när allt bara flyter på utan krångel. 

Trevlig kväll, kram Majola


söndag 6 februari 2011

Nya dynor till vagnen!

Nu var det väldigt länge sen jag gjorde nåt inlägg, men jag har en bra ursäkt...
Vi håller på att bygga om hemma så klädgarderoben som jag förvarade alla mina tyger och garner i är för tillfället borta. Allt är för tillfället inslängt i bastun tills mitt efterlängtade pysselrum blir klart...
Jag tänkte visa hur jag pimpade upp vår Phil & Ted för ett tag sen, i brist på nyproducerade alster.
Jag kände på en gång när vi köpte vagnen att jag ville ha några roliga dynor i den, dels för att det var flera andra på dagis som hade likadana vagnar. Dels för att jag förstod att dynorna som var skulle bli smutsiga på nolltid när Sixten ska klättra upp själv och kommer direkt från sandlådan på dagis.... :-)
Jag sydde två överdrag till dynorna i ett av mina favorittyger från Ikea. Jag sydde även ett skydd till bygeln mot smutsiga små fingrar.

Jag blev mycket nöjd och har fått flera kommentarer från andra P&T-mammor som gillat den, alltid kul. Jag sydde även ett matchande blöjfodral att ha liggande under vagnen, men jag hittade inte de korten just nu i datorn, så jag få visa det en annan gång.
Kramelikram/Majola

onsdag 27 oktober 2010

Napphållare

Härom dan sydde jag ett helt gäng med napphållare som ska med till julmarken. Vill man vara säker på att ha kvar nappen är en napphållare en nödvändighet i vagn tycker jag. Nappar har ju liksom en tendens att försvinna annars...
Klämmorna har jag tagit från ett gäng gamla hängslen jag klippt sönder. De svarta ringarna är av livsmedelsgodkänt gummi och säljs av Sygryn. Banden är från lite olika ställen, bla från Ikea.
Nu ska jag sova... Kram Majola

torsdag 15 juli 2010

Ny dyna och några lapptäcken...

På förra syjuntan sydde jag en ny dyna till en av våra vagnar.
Jag ville ha en röd så den skulle matcha lapptäcket jag
sydde till Viola i våras...



De här två lapptäckena sydde jag till barnen att ha i vår
förra syskonvagn som var brun.

Nu håller jag på med tre nya lapptäcken!!
*Ett som vi ska ha som strand/picnic filt. Det tänkte jag
sy med en tunn baksida så det tar liten plats och packa,
samtidigt som det torkar snabbt.
*Den andra filten är till ett par kompisar som precis fått en
liten tjej.
*Den sista har våra grannar beställt som de ska ge bort i
present till en bebis.

Det är jättekul att planera vilka färger och mönster jag vill ha på de olika. Jag åker runt på loppisar och kollar i second hand affärer efter roliga tyger/gardiner/påslakan mm nu för att hitta det jag söker. Jag tycker det blir mer personligt om man blandar gamla och nya tyger.

Håll tummarna för att jag hittar fina tyger... Ska ni rensa hemma och kasta tyger så hör av er så hämtar jag ;-)

Ha det//Majola