tisdag 8 januari 2013

Oj oj oj .... Längesen från mig!!

December och julen har passerat med allt som hör därtill.. Även stress !!
Har försökt att varva ner på mitt sätt med något jag tycker är kul även om det blev väldigt mycket sömnad på kvällarna ;)
Här kommer en bildkavalkad med allt som producerades i december.
Allt från kuddar, sångpåsar, pyjamas, nessisärer, mössor och vantar mm... Många julklappar blev det!!

Nu börjar vardagen komma tillbaka när barnen börjat skolan igen så nu kommer det nog att sys lite igen då jag "vilat" lite i några dagar...
Ses snart igen
Kram MianMin

























torsdag 3 januari 2013

Lappat och klappat

Innan jul döptes en liten tjej, min kompis dotter. Som jag brukar när det vankas dop, hade jag gjort ett lapptäcke till den lilla. Ett lapptäcke med mycket färg var önskan. Lapptäcket fick rutor på ena sidan och ränder på den andra. Så här blev det:






lördag 15 december 2012

Ljus i vårt hus

När jag var liten hade vi alltid som tradition att stöpa ljus. Det gör vi fortfarande och när detta händer är det alltid ett tecken på att julen är i antågande. I höstas fick jag även följa med pojkvännens systrar på ljusstöpning. Vilka påhittiga damer det fanns där som experimenterade fram nya ljusverk! Jättekul att se! Jag prövade på att göra ett par flerarmade ljusstakar. De söta damerna visade och sen satte vi igång! Nu är julen verkligen nära och ljusen vi stöpte brinner så fint!

Kram eMpE



onsdag 12 december 2012

Me like Syskonmatch....

Jag är en av dom som ÄLSKAR att syskonmatcha. Och så länge som mina små blir glada av att de ser lika ut så är jag jättenöjd!!  Äntligen har vintern kommit och vad passar inte bättre än att sy klänning/tunikor i tyget 'Vinter' från Mjuka Tyger. Tyra blev väldigt glad att det var grönt!!! Hennes favorit... Vera valde ut tyget med de lila Violerna  från Znok design och önskade sig en kjol. Kan vara lite skönt att se sommarblommor mitt i vintern och drömma sig bort lite till värmen ett slag. 


Ha det gott i vinterkylan,

Kram MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

tisdag 27 november 2012

JULKLAPPSTIPS.... <3

Passa på att titta in och kanske hitta några julklappar till dina nära och kära....

Pillerkub för små barn
100:-

Näsduksfodral
25:-st

Mössor st 6-12 månader
100:- st / 150:- 2 st

Ärtpåsar, kit på 6 st.
Kul att leka med, balansera, kasta prick mm
80:- / kit

Kudde m söta ord + 6 st ärtpåsar
200:-
(Finns 2 olika, se längre ner)

Virkade korgar m nötter
Perfekta även till bröd, godis, frukt
Tvättbara 40*
Stor 100:- Liten 75:-

Kuddar m kärleksord
Älskad, Söt, Puss, Kram, Kärlek, Hjärta
150:- st

Mössor 2-4 år
Mössa Bebis
100:- st / 150:- 2 st

Håll utkik, mer kan kommas att läggas upp ;)


Önskar er alla en underbar 1:a Advent
Kram  önskar MAJOLA, eMpE, & MianMin.

















måndag 19 november 2012

Sångpåse :)

Idag var jag och träffade 2 vänner som jag inte sett på läääänge....  3:e gången gillt blev det då sjukdomar satt sig ivägen innan. Hade sytt sångpåsar åt deras barn som jag hoppas att de kommer uppskatta. Om man inte vill sjunga kan man ju balansera på huvudet, kasta prick eller bara gosa och klämma på de goa ärtpåsarna.


Nu ska försöka ta tag i att sy färdigt lite till Julmarknaden i Asker som vi ska vara med på.

Så välkommen på sön 25/11 12.oo-16.oo till EMMAS BUTIK !!


Published with Blogger-droid v2.0.4

Kul paket....??!

För en vecka sen fick vår (MianMin & MAJOLAs) kusin en efterlängtad dotter <3 . Då han bor i Norge så fick vi skicka paket på posten till honom. Såg inte värst roligt ut att plasta in i en svart sopsäck men förhoppningsvis tycker dom innehållet är bättre, och än bättre det som ska vara inuti presenterna!! Lilla J....  Kläderna har MAJOLA sytt och babynestet kommer från MianMin. Lycka till med det nya livet önskar vi dig, kusin M!!

Ha en bra dag alla...


Published with Blogger-droid v2.0.4

fredag 16 november 2012

Lera del 3

Nu ska jag slutligen visa mina alster jag gjorde när vi var hos Frida på FaB Keramik i Rönneshyttan.

Jag fick till två stycken fat i olika storlekar och en liten skål perfekt till julgodis eller nötter. De två faten blev jag supernöjd med, om jag får säga det själv. Nu skulle jag bara vilja ha flera stycken till av varje så jag hade en hel "hemmagjord" matservis.

Det kommer nog bli fler kurser för mig på FaB i framtiden. Rekommenderas till alla som vill prova på nåt nytt och ha trevligt en kväll med några vänner.

Trevlig kväll, Majola

måndag 12 november 2012

Lera del 2

Här kommer min del av kvällen hos FaB keramik. Jag gjorde en skål/form som jag planerat en vacker Azalea i. Tänkte att framåt jul kanske det flyttar i en hyacint eller två i den....

Bredvid står 2 ljuslycktor som är kavlade och där en virkad duk gjort det vackra mönstret.

Sist men inte minst måste man ju ha något att lägga pepparkakorna på.

Som E skrev så var detta en underbart rolig kväll som definitivt gav mersmak och det blev ju inte sämre när vi fick våra saker vi gjort, brända och glaserade så fint av Frida.

Kram på er...

MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

onsdag 7 november 2012

Lera del 1

Jag fyllde visst jämnt för några månader sen. En av mina bloggsystrar gav mig en kurs hos Frida på Fabulös keramik. Men vi var sugna på att gå på kurs alla tre så en kväll åkte vi iväg! Kursen hölls i ett rasande tempo och vi (med STOR hjälp av Frida) tillverkade det ena efter det andra. Vi hann också med Fridas goda kanelbullar. Jag tror jag kan prata för oss alla tre- vi hade en otroligt inspirerande och rolig kväll! Ny energi tankades! Vi kommer absolut tillbaka för en ny kurs! Detta är vad jag gjorde:

En vit kanna och en godisskål som formades runt en sockerkaksform. Oups lite godis smög sig visst in!

Snart får ni se vad Systrarna M gjorde för snyggt!

Kram eMpE