fredag 18 oktober 2013

Sytt i sommar del 3

Innan vi åkte till Kreta så sydde jag lite nytt till vagnen. Det blev en ny dyna, en solskärm till vagnen att sätta fast på suffletten och även ett solskydd som skyddade i alla fall en del mot solen.  

Bilderna jag hade på det här i telefonen var inte de bästa direkt, men de får duga.  Ni ser ju ändå principen...  

Jag hittade oxå bilder i telefonen på en amningsklänning jag inte visat. Inte så mycket att berätta om, samma modell som tidigare. 

Majola 




tisdag 15 oktober 2013

Ligger efter....

Insåg att jag ligger efter med mina blogginlägg och att visa det som faktiskt har blivit tillverkat under sommaren/hösten. Tiden flyger iväg och nu är det redan tid att börja planera och sy inför kommande julmarknader. Men vart ska jag börja....??! 
Kläderna till 70-tals festen, presenter till nyfödda kusinen (som nu snart är 4 mån) vagnsdyna, klänningar till både mina tjejer  och beställningar, babynest, mössor .... 
Jag tror jag tar och visar allt i en lång rad...!! Titta och längta er tillbaka till sommarens varma dagar även om hösten och vintern också har din charm. 
Kram på er alla 
MianMin





















fredag 13 september 2013

Sytt i sommar del 2 - Kjoltillverkning

I ett tidigare inlägg har jag visat två mammakjolar jag sytt om av jeans i Lantlolle-stil. I sommar har jag sytt flera såna kjolar, både stora och små. De är hur roliga som helst att sy när man kan kombinera tyger, band och spetsar i oändlighet. 

Till mig har jag sytt en med rosa detaljer som blivit en av mina favoritkjolar. Jag ville även ha en mer nedtonad och gjorde den med grått och svart till mig. Piffade till den med en virkad blomma jag köpt på second hand nån gång. Kjolen med vita spetsvolangen köpte en kompis. 

Självklart ville även Viola ha en och hon valde tyger och band själv i rosa och turkost. Sen sydde jag fem kjolar till en marknad, men regnet skrämde bort kunderna så de finns kvar om någon är intresserad. 

Trevlig helg, Majola








måndag 9 september 2013

Sytt i sommar del 1

Det var väldigt länge sen som jag gjorde något inlägg nu. Lite har det ändå blivit sytt under sommaren, så nu tänkte jag göra några inlägg om sommarens sömnad. 

Till R sydde jag ett par set med bodys och matchande byxor. Det går alltid åt fler överdelar så jag sydde så jag har lite ombyten och några dreglisar oxå. 

Till mig själv sydde en ny amningsklänning. På ryggen sydde jag fast en applikation av ett ankare. 

Så, nu känns det lite bättre att jag tagit mig tid att blogga, kommer nog ett nytt inlägg snart igen. 

Majola




torsdag 22 augusti 2013

Lappade täcken

Nu har jag sytt två lapptäcken till, i helt olika stil! De blir verkligen så olika tack vare tygerna. Det är jätteroligt att matcha ihop olika tyger och leta runt i tyggömmorna. Dessa täcken finns till salu om någon är sugen!

Ha de gott!
eMpE




måndag 22 juli 2013

Smågodis i sommarvärmen..!!


Solen lyser på oss nere vid stugan men sylusten sinar inte i mina ådror....
Det har blivit lite småprojekt gjorda de senaste veckorna, små men välbehövliga! Till bastun blev det ett draperi och kuddar till en bänk för lite avskildhet om man vill duscha och byta om ifred. Finns ju även dom i min familj som trotsar Vätterns kalla vatten och hoppar i plurret. Men inte jag inte.... 

Sen fick även barnens lekstuga ett lyft. Både i form av vit färg på väggar och tak. Nya gardiner, duk och små kökshandukar blev det. Sen fick även småtjejernas docksulky ny klädsel. Allt i matchande tyg....  :) 
Även en liten sommartavla hittade in i stugan... 
Lilla Lova blev väldigt nöjd med vagnen (bortse dock den stora brädhögen som ligger bakom henne, vi har även hunnit riva ett gammalt vedskjul...) 








torsdag 4 juli 2013

En dag när det regnar....

....som denna. Vad gör man då..??

Jo, jag passade på att sy en vagnsdyna och solskydd till vagnen som ska med till Kreta i slutet på sommaren. Även om hela familjen längtar dit får man ju inte glömma bort att njuta av den svenska sommaren innan vi åker. Även om vissa dagar är lite mer mulna än andra. Men det är ju dom dagarna man kan fixa och dona inne med gott samvete... :)

Solskyddet fick även en liten förvaringspåse att ligga i som kan hänga på vagnen.

Insåg att, jösses vad jag är färgglad av mig ;) .... Eller inte!! När man kan välja och vraka bland färg & form så väljer jag svart/ grått. Stackars lilla Lova. Men hon ska nog sova gott ändå därinunder hoppas jag.

Kram på er alla och i morgon hoppas vi på sooool!!

MianMin.