måndag 27 januari 2014

Lite nytt i garderoben

Innan jul sydde jag lite nytt till R som jag inte visat. Två bodys med kuvertringning och ett par mysbyxor. Båda bodysarna har samma randiga tyg som jag sydde i fickorna på byxorna så de matchar. Kul med färgglatt!!

Majola


fredag 10 januari 2014

Rolig beställning

Jag fick en fråga på mailen innan jul från en tjej som hittat till våran blogg. Hon ville beställa en sångpåse till sin dotter i julklapp. Vi kom fram till 15 olika sånger och hon ville ha dotterns namn på tygpåsen. 

Det är alltid extra kul när folk "utifrån" hittar till bloggen och vill beställa av oss. 

Trevlig helg, kram Majola

tisdag 7 januari 2014

Tiden rusar iväg...

Nu var det länge sen jag gjorde något inlägg. Det är alltid så mycket i december och sen var jag sjuk i ett par veckor innan jul, och det gjorde ju inte saken bättre direkt. 

Jag tänkte visa vad jag hade med på de två julmarknader vi var med på innan jul. En del gammalt, en del nytt, en del har jag säkert visat sen tidigare, men men.. Håll tillgodo. 

Majola



fredag 27 december 2013

Snuttisar

Häromdagen träffade jag min kusin som tyckte det var längesen det hände något här på bloggen, och det har hon ju alldeles rätt i! Produktiviteten är inte riktigt lika hög som förut men jag har ju ändå gjort några saker som kan visas upp. Så här kommer lite inspiration tillägnad dig, Cecilia! ;) 

Snuttibeställning från tidig höst, jag hoppas de kommit till användning!






God fortsättning till er alla!
eMpE

torsdag 14 november 2013

Pimpad förvaring

Tänkte visa hur jag fixat till en förvaring till alla småsaker jag har i syrummet, som knappar, nålar, måttband mm. Jag har fått idén från en annan bloggare så jag kan inte ta åt mig äran för idén själv;)
Jag har utgått från en tråkig förvaring i plast jag köpt på biltema. Sen tog jag tapetrester som blev kvar när vi tapetserade sovrummet. Älskar den här Pip-tapeten. Det finns flera sidor på nätet där man kan beställa tapetprover för portokostnad bara, ifall man inte har tapeter hemma. Det funkar säkert lika bra med fint papper annars. Sen klippte jag ut bitar av tapeten och tejpade fast med dubbelhäftande tejp och skrev till sist ut etiketter att fästa på lådorna. 
Nu är det ordning bland småsakerna och slut på att leta. Supernöjd!!

Majola






fredag 25 oktober 2013

Skoskydd till blött väder

Jag har sedan i våras tänkt att jag vill sy skoskydd till barnens avdelning på förskolan, men inte tagit mig tid förrän nu. De där blå, tunna skydden som finns på de flesta ställena är ju ganska värdelösa och jag vet inte hur många gånger jag trätt på skoskydd på skorna som varit trasiga. De hjälper inte så mycket då...

Nu tog jag tag i saken och sydde 8 par till att börja med. Använde mig av textilvaxduk i två olika färger och själva sömnaden gick lätt och snabbt. Tre sömmar och trä i resår och sen var det klart. Skönt med ett projekt som startas och avslutas samma dag!

Nu laddar jag för att åka på Symässa i Stockholm imorgon med mina medbloggare och ytterligare en sy- och tyggalen tjej. Roligt!!

Ha det gott. Majola

fredag 18 oktober 2013

Sytt i sommar del 3

Innan vi åkte till Kreta så sydde jag lite nytt till vagnen. Det blev en ny dyna, en solskärm till vagnen att sätta fast på suffletten och även ett solskydd som skyddade i alla fall en del mot solen.  

Bilderna jag hade på det här i telefonen var inte de bästa direkt, men de får duga.  Ni ser ju ändå principen...  

Jag hittade oxå bilder i telefonen på en amningsklänning jag inte visat. Inte så mycket att berätta om, samma modell som tidigare. 

Majola 




tisdag 15 oktober 2013

Ligger efter....

Insåg att jag ligger efter med mina blogginlägg och att visa det som faktiskt har blivit tillverkat under sommaren/hösten. Tiden flyger iväg och nu är det redan tid att börja planera och sy inför kommande julmarknader. Men vart ska jag börja....??! 
Kläderna till 70-tals festen, presenter till nyfödda kusinen (som nu snart är 4 mån) vagnsdyna, klänningar till både mina tjejer  och beställningar, babynest, mössor .... 
Jag tror jag tar och visar allt i en lång rad...!! Titta och längta er tillbaka till sommarens varma dagar även om hösten och vintern också har din charm. 
Kram på er alla 
MianMin





















fredag 13 september 2013

Sytt i sommar del 2 - Kjoltillverkning

I ett tidigare inlägg har jag visat två mammakjolar jag sytt om av jeans i Lantlolle-stil. I sommar har jag sytt flera såna kjolar, både stora och små. De är hur roliga som helst att sy när man kan kombinera tyger, band och spetsar i oändlighet. 

Till mig har jag sytt en med rosa detaljer som blivit en av mina favoritkjolar. Jag ville även ha en mer nedtonad och gjorde den med grått och svart till mig. Piffade till den med en virkad blomma jag köpt på second hand nån gång. Kjolen med vita spetsvolangen köpte en kompis. 

Självklart ville även Viola ha en och hon valde tyger och band själv i rosa och turkost. Sen sydde jag fem kjolar till en marknad, men regnet skrämde bort kunderna så de finns kvar om någon är intresserad. 

Trevlig helg, Majola








måndag 9 september 2013

Sytt i sommar del 1

Det var väldigt länge sen som jag gjorde något inlägg nu. Lite har det ändå blivit sytt under sommaren, så nu tänkte jag göra några inlägg om sommarens sömnad. 

Till R sydde jag ett par set med bodys och matchande byxor. Det går alltid åt fler överdelar så jag sydde så jag har lite ombyten och några dreglisar oxå. 

Till mig själv sydde en ny amningsklänning. På ryggen sydde jag fast en applikation av ett ankare. 

Så, nu känns det lite bättre att jag tagit mig tid att blogga, kommer nog ett nytt inlägg snart igen. 

Majola