fredag 13 september 2013

Sytt i sommar del 2 - Kjoltillverkning

I ett tidigare inlägg har jag visat två mammakjolar jag sytt om av jeans i Lantlolle-stil. I sommar har jag sytt flera såna kjolar, både stora och små. De är hur roliga som helst att sy när man kan kombinera tyger, band och spetsar i oändlighet. 

Till mig har jag sytt en med rosa detaljer som blivit en av mina favoritkjolar. Jag ville även ha en mer nedtonad och gjorde den med grått och svart till mig. Piffade till den med en virkad blomma jag köpt på second hand nån gång. Kjolen med vita spetsvolangen köpte en kompis. 

Självklart ville även Viola ha en och hon valde tyger och band själv i rosa och turkost. Sen sydde jag fem kjolar till en marknad, men regnet skrämde bort kunderna så de finns kvar om någon är intresserad. 

Trevlig helg, Majola








måndag 9 september 2013

Sytt i sommar del 1

Det var väldigt länge sen som jag gjorde något inlägg nu. Lite har det ändå blivit sytt under sommaren, så nu tänkte jag göra några inlägg om sommarens sömnad. 

Till R sydde jag ett par set med bodys och matchande byxor. Det går alltid åt fler överdelar så jag sydde så jag har lite ombyten och några dreglisar oxå. 

Till mig själv sydde en ny amningsklänning. På ryggen sydde jag fast en applikation av ett ankare. 

Så, nu känns det lite bättre att jag tagit mig tid att blogga, kommer nog ett nytt inlägg snart igen. 

Majola




torsdag 22 augusti 2013

Lappade täcken

Nu har jag sytt två lapptäcken till, i helt olika stil! De blir verkligen så olika tack vare tygerna. Det är jätteroligt att matcha ihop olika tyger och leta runt i tyggömmorna. Dessa täcken finns till salu om någon är sugen!

Ha de gott!
eMpE




måndag 22 juli 2013

Smågodis i sommarvärmen..!!


Solen lyser på oss nere vid stugan men sylusten sinar inte i mina ådror....
Det har blivit lite småprojekt gjorda de senaste veckorna, små men välbehövliga! Till bastun blev det ett draperi och kuddar till en bänk för lite avskildhet om man vill duscha och byta om ifred. Finns ju även dom i min familj som trotsar Vätterns kalla vatten och hoppar i plurret. Men inte jag inte.... 

Sen fick även barnens lekstuga ett lyft. Både i form av vit färg på väggar och tak. Nya gardiner, duk och små kökshandukar blev det. Sen fick även småtjejernas docksulky ny klädsel. Allt i matchande tyg....  :) 
Även en liten sommartavla hittade in i stugan... 
Lilla Lova blev väldigt nöjd med vagnen (bortse dock den stora brädhögen som ligger bakom henne, vi har även hunnit riva ett gammalt vedskjul...) 








torsdag 4 juli 2013

En dag när det regnar....

....som denna. Vad gör man då..??

Jo, jag passade på att sy en vagnsdyna och solskydd till vagnen som ska med till Kreta i slutet på sommaren. Även om hela familjen längtar dit får man ju inte glömma bort att njuta av den svenska sommaren innan vi åker. Även om vissa dagar är lite mer mulna än andra. Men det är ju dom dagarna man kan fixa och dona inne med gott samvete... :)

Solskyddet fick även en liten förvaringspåse att ligga i som kan hänga på vagnen.

Insåg att, jösses vad jag är färgglad av mig ;) .... Eller inte!! När man kan välja och vraka bland färg & form så väljer jag svart/ grått. Stackars lilla Lova. Men hon ska nog sova gott ändå därinunder hoppas jag.

Kram på er alla och i morgon hoppas vi på sooool!!

MianMin.







lördag 29 juni 2013

Gott & Blandat...!!

Har idag varit på dop för MAJOLAS minste son Ruben. Så mysigt!!
De hade dopet tillsammans med en annan familj som de inte kände men det visade det sig att flickan som döptes skulle få en av mina alster jag sytt i doppresent! Ibland är världen rätt liten :)
En Namnsnuttis och sångpåse.
Hoppas att det kommer sjungas mycket till sångkuddarna!!

Har även sytt en till vagnsdyna till en pojk. Gillar detaljerna med den röda sömmen :)
Tycker det är fint när jag syr i två helt olika mönster och färger (kundens tygval) men ändå binder ihop det på nåt sätt...

Även två små kuddfodral till vagn med namn har blivit skapta. Fick minska ner texten och göra i skrivstil så det skulle få plats utan att bebisarna skulle behöva ligga med huvudet på texten.

Ha en go lördagskväll!!
Kram MianMin














måndag 17 juni 2013

Till Judit

Barnen har fått en ny liten kusin, Judit, och självklart var jag tvungen att sy något fint till henne. Jag visste att jag ville sy något gulligt och tjejigt till henne och jag känner mig nöjd. 

Först och främst hade jag bestämt mig för att sy en filt. Det behövs alltid flera stycken tycker jag, gärna i olika storlekar och tjocklekar. Jag sydde en ganska stor i ett lila jerseytyg med dalahästar på ena sidan och ett velourtyg på andra sidan. Väldigt mjukt och skönt! 
Sen sydde jag en klänning med matchande blöjbyxor oxå. Jag satte knappar i raglanknäppningen så det går lättare att klä av och på. I halskantningen sydde jag även fast en spets, så det blev extra gulligt. 

Jag blev verkligen supernöjd med det här  setet och det är så kul att sy när allt bara flyter på utan krångel. 

Trevlig kväll, kram Majola


onsdag 12 juni 2013

En till Sångpåse

Fick en beställning av en gammal kompis från skolan som ville ha en sångpåse med 20 olika ärtpåsar/sångpåsar i. Den ska ges till barnens förskola som sommarpresent. Fick klura lite innan jag kom på 20 olika sånger till tyger jag hade hemma, men det löste sig med lite hjälp från syrran. 

Har kommit in i ett riktigt flow nu med maskinen, så det kommer snart fler inlägg från mig...

Ha det bra , Majola


torsdag 6 juni 2013

Rutiga täcken

Idag känns som en härlig dag, med fågelkvitter och sol på Sveriges nationaldag! Härligt!

För ett tag sen sydde jag lapptäcken. Två stycken när jag ändå höll på! Ett i rosa-grönt och ett i blå-grönt. Här kommer de:



Hoppas du får en skön dag! 
Kram eMpE

måndag 27 maj 2013

Vagnsdyna nr 3 = check!!

Idag har det varit en bra dag när allt har flutit på som jag önskar... Så resultatet av Lovas sovtid blev denna vagnsdyna som lilla O ska ha i sin vagn. Den är gjord vändbar med olika tyg. De har en Emmaljunga City Cross men på bilden är dynan i vår Emmaljunga Scooter. Men det gick ju bra det med :)

Ikväll ska barnen och deras pappa ha lite mystid då han har vart och rest en del på jobbet på sistone, så då ska jag få ännu mer sytid.. Som sagt!! En BRA dag idag ;)

Kram kram ...
Nu ska jag mysa lite med mina små en stund!!