onsdag 12 juni 2013

En till Sångpåse

Fick en beställning av en gammal kompis från skolan som ville ha en sångpåse med 20 olika ärtpåsar/sångpåsar i. Den ska ges till barnens förskola som sommarpresent. Fick klura lite innan jag kom på 20 olika sånger till tyger jag hade hemma, men det löste sig med lite hjälp från syrran. 

Har kommit in i ett riktigt flow nu med maskinen, så det kommer snart fler inlägg från mig...

Ha det bra , Majola


torsdag 6 juni 2013

Rutiga täcken

Idag känns som en härlig dag, med fågelkvitter och sol på Sveriges nationaldag! Härligt!

För ett tag sen sydde jag lapptäcken. Två stycken när jag ändå höll på! Ett i rosa-grönt och ett i blå-grönt. Här kommer de:



Hoppas du får en skön dag! 
Kram eMpE

måndag 27 maj 2013

Vagnsdyna nr 3 = check!!

Idag har det varit en bra dag när allt har flutit på som jag önskar... Så resultatet av Lovas sovtid blev denna vagnsdyna som lilla O ska ha i sin vagn. Den är gjord vändbar med olika tyg. De har en Emmaljunga City Cross men på bilden är dynan i vår Emmaljunga Scooter. Men det gick ju bra det med :)

Ikväll ska barnen och deras pappa ha lite mystid då han har vart och rest en del på jobbet på sistone, så då ska jag få ännu mer sytid.. Som sagt!! En BRA dag idag ;)

Kram kram ...
Nu ska jag mysa lite med mina små en stund!!










Nya sommarkläder!!

Har sytt lite nytt till tjejernas sommar garderober och mer kommer nu när mitt syrum är klart.
(Bilder kommer när jag fått lite mer ordning där.... Och när allt är tipptopp ;))
Klänningen är gjord i två exemplar för syskonmatch men Vera hade sin på sig så den fick jag ingen bild på.
På Lovas topp gjorde jag en infodring i halsen för första gången och det blev riktigt fint. Kul med något annat än kantband och mudd jämt.

Har många modeller på klänningar i huvudet både till mig och tjejerna som väntar på att få bli till verklighet, så nu vill jag att dygnet ska få mer timmar... :)

Men först ska jag göra lite beställningar på bland annat lite kuddar/kuddfodral och vagnsdyna.

Ha en skön måndag!!
Kram MianMin









fredag 17 maj 2013

Förberedelser och ny favorit

Imorgon är det Vårmarken hos Emma i Asker som vi brukar vara med på. I år är det svårt för mig att vara med, eftersom lillen fortfarande ammar så ofta han får. Men gulliga Emma (eMpE) ska stå och har lovat ha med saker åt mig med. Sista tiden har jag suttit alla små stunder jag haft över och fått ihop en del...

Först ska jag nu avslöja vad fröknarna på dagis ska få, nämligen pocketboksfodral. Efter att ha klurat lite har jag fått till ett bra mönster och knep för att vändsy hela med bara en liten synlig söm. Jag hoppas och tror att inte alla blir sålda imorgon, så det blir tre stycken kvar till dagispersonalen att stoppa varsin pocket i. 

Sen har jag sytt sångtärningar. Man kastar tärningen och sjunger sen sången på bilden. Viola har redan provsjungit alla sånger, och hon hoppas att alla ska bli kvar så hon kan få dem sen och sjunga för lillebror... :)

Det blev oxå två sminkväskor sydda i akryltyg som går lätt att torka av. Spetsdragkedjorna lyfter verkligen vad som helst. 

Till sist måste jag skriva lite om min senaste vän. Dymon. Finns det nåt som känns så kul och är så lätt samtidigt. Vrid, klick, vrid, klick...  Den kommer användas mycket framöver. 

Välkomna imorgon till marken om ni har vägarna förbi Asker. 

Majola 






söndag 12 maj 2013

Söndagspyssel

Att pyssla nytt av gammalt är nog mitt favoritpyssel! Idag blev jag klar med ett par loppisramar jag fyndade tidigare i veckan. Dessa målades vita och fick nät bakom sig. Vips blev det två anslagstavlor eller ramar där man kan byta konsten när man tröttnat, tack vare mini-klänypan. Dessa får följa med mig på marknad i helgen! och om de blir kvar behåller jag dem gärna själv!

Kram eMpE


lördag 11 maj 2013

Vagnsdyna !

Har sytt en väldigt vårlig/sommarglad vagnsdyna till lilla F. Mamma M valde tyg och sen valde jag att modifiera den modell jag sytt innan. Lite fluffigare, lite mysigare och bättre upphängning klurade jag ut. Är supernöjd med resultatet av modellen så det blir nog en ny till vår lilla Lovas vagn med :)
Kram kram på er.
Nu ska vi ut i vårvädret....







fredag 26 april 2013

Bodybrist och några beställningar

Upptäckte för ett tag sen att lillebror hade väldigt få bodys i storlek 62, så jag sydde ett par stycken till honom. Visade sen en av dem på Facebook och fick då genast några beställningar. Kul! Har även sytt en långärmad tröja och lite mössor på beställning.

Jag har även provat mig fram för att få till ett bra mönster på en Kepsmössa (eller Meps som det även kallas i en del Facebook-grupper). Har sytt tre på beställning utan att jag lyckats hinna fota någon av dem, men jag har en bild med den första jag sydde till Viola. Hon använder sin flitigt nu när det varit en period med kallt och soligt väder.

I veckan har jag kommit på vad jag ska sy till fröknarna på dagis, så det känns bra. Håller på att fila på mönster nu, så jag visar här längre fram vad det är för något...

Trevlig helg / Majola













torsdag 25 april 2013

Många kuddar har det blivit...

På den sista tiden har jag sytt ett gäng namnkuddar efter olika önskemål. Det roliga är ju att de blir så personliga och att ingen har någon likadan! Några är födelsedagspresenter, några doppresenter och några bara till barnens rum.
Till två av kuddarna som var till ett av syskonparen önskade mamman band till hissgardin i matchande tyg som kudden.

Måste nog ta tag i att sy sådana åt mina egna små nu när deras rum börjar bli färdiga.

Kram på er i vårkvällen,
MianMin















onsdag 17 april 2013

Mammakläder - Ammakläder

För snart två månader sen fick jag mitt tredje barn, en kille som fortfarande är namnlös...

Jag är ingen byxtjej, utan älskar att ha klänning eller kjol så ofta som möjligt. Alla som har varit gravida vet att utbudet på kläder är begränsat i affärerna, så jag pimpade och sydde om två par mammajeans till kjolar. Jag tog tyger, spetsar och band jag hade hemma, så de blev billiga att sy. Den rosa blev en favorit som användes flitigt.

Nu när bäbisen har kommit är det lika svårt att hitta klänningar som går att amma i, så jag har sytt mig två sådana oxå. De är sydda från ett Onion-mönster jag gjort om så det blivit en "lucka" framtill.

Nu har jag äntligen fått till lite mer sytid så det kommer snart fler inlägg från mig.

Majola