torsdag 4 juli 2013

En dag när det regnar....

....som denna. Vad gör man då..??

Jo, jag passade på att sy en vagnsdyna och solskydd till vagnen som ska med till Kreta i slutet på sommaren. Även om hela familjen längtar dit får man ju inte glömma bort att njuta av den svenska sommaren innan vi åker. Även om vissa dagar är lite mer mulna än andra. Men det är ju dom dagarna man kan fixa och dona inne med gott samvete... :)

Solskyddet fick även en liten förvaringspåse att ligga i som kan hänga på vagnen.

Insåg att, jösses vad jag är färgglad av mig ;) .... Eller inte!! När man kan välja och vraka bland färg & form så väljer jag svart/ grått. Stackars lilla Lova. Men hon ska nog sova gott ändå därinunder hoppas jag.

Kram på er alla och i morgon hoppas vi på sooool!!

MianMin.







lördag 29 juni 2013

Gott & Blandat...!!

Har idag varit på dop för MAJOLAS minste son Ruben. Så mysigt!!
De hade dopet tillsammans med en annan familj som de inte kände men det visade det sig att flickan som döptes skulle få en av mina alster jag sytt i doppresent! Ibland är världen rätt liten :)
En Namnsnuttis och sångpåse.
Hoppas att det kommer sjungas mycket till sångkuddarna!!

Har även sytt en till vagnsdyna till en pojk. Gillar detaljerna med den röda sömmen :)
Tycker det är fint när jag syr i två helt olika mönster och färger (kundens tygval) men ändå binder ihop det på nåt sätt...

Även två små kuddfodral till vagn med namn har blivit skapta. Fick minska ner texten och göra i skrivstil så det skulle få plats utan att bebisarna skulle behöva ligga med huvudet på texten.

Ha en go lördagskväll!!
Kram MianMin














måndag 17 juni 2013

Till Judit

Barnen har fått en ny liten kusin, Judit, och självklart var jag tvungen att sy något fint till henne. Jag visste att jag ville sy något gulligt och tjejigt till henne och jag känner mig nöjd. 

Först och främst hade jag bestämt mig för att sy en filt. Det behövs alltid flera stycken tycker jag, gärna i olika storlekar och tjocklekar. Jag sydde en ganska stor i ett lila jerseytyg med dalahästar på ena sidan och ett velourtyg på andra sidan. Väldigt mjukt och skönt! 
Sen sydde jag en klänning med matchande blöjbyxor oxå. Jag satte knappar i raglanknäppningen så det går lättare att klä av och på. I halskantningen sydde jag även fast en spets, så det blev extra gulligt. 

Jag blev verkligen supernöjd med det här  setet och det är så kul att sy när allt bara flyter på utan krångel. 

Trevlig kväll, kram Majola


onsdag 12 juni 2013

En till Sångpåse

Fick en beställning av en gammal kompis från skolan som ville ha en sångpåse med 20 olika ärtpåsar/sångpåsar i. Den ska ges till barnens förskola som sommarpresent. Fick klura lite innan jag kom på 20 olika sånger till tyger jag hade hemma, men det löste sig med lite hjälp från syrran. 

Har kommit in i ett riktigt flow nu med maskinen, så det kommer snart fler inlägg från mig...

Ha det bra , Majola


torsdag 6 juni 2013

Rutiga täcken

Idag känns som en härlig dag, med fågelkvitter och sol på Sveriges nationaldag! Härligt!

För ett tag sen sydde jag lapptäcken. Två stycken när jag ändå höll på! Ett i rosa-grönt och ett i blå-grönt. Här kommer de:



Hoppas du får en skön dag! 
Kram eMpE

måndag 27 maj 2013

Vagnsdyna nr 3 = check!!

Idag har det varit en bra dag när allt har flutit på som jag önskar... Så resultatet av Lovas sovtid blev denna vagnsdyna som lilla O ska ha i sin vagn. Den är gjord vändbar med olika tyg. De har en Emmaljunga City Cross men på bilden är dynan i vår Emmaljunga Scooter. Men det gick ju bra det med :)

Ikväll ska barnen och deras pappa ha lite mystid då han har vart och rest en del på jobbet på sistone, så då ska jag få ännu mer sytid.. Som sagt!! En BRA dag idag ;)

Kram kram ...
Nu ska jag mysa lite med mina små en stund!!










Nya sommarkläder!!

Har sytt lite nytt till tjejernas sommar garderober och mer kommer nu när mitt syrum är klart.
(Bilder kommer när jag fått lite mer ordning där.... Och när allt är tipptopp ;))
Klänningen är gjord i två exemplar för syskonmatch men Vera hade sin på sig så den fick jag ingen bild på.
På Lovas topp gjorde jag en infodring i halsen för första gången och det blev riktigt fint. Kul med något annat än kantband och mudd jämt.

Har många modeller på klänningar i huvudet både till mig och tjejerna som väntar på att få bli till verklighet, så nu vill jag att dygnet ska få mer timmar... :)

Men först ska jag göra lite beställningar på bland annat lite kuddar/kuddfodral och vagnsdyna.

Ha en skön måndag!!
Kram MianMin









fredag 17 maj 2013

Förberedelser och ny favorit

Imorgon är det Vårmarken hos Emma i Asker som vi brukar vara med på. I år är det svårt för mig att vara med, eftersom lillen fortfarande ammar så ofta han får. Men gulliga Emma (eMpE) ska stå och har lovat ha med saker åt mig med. Sista tiden har jag suttit alla små stunder jag haft över och fått ihop en del...

Först ska jag nu avslöja vad fröknarna på dagis ska få, nämligen pocketboksfodral. Efter att ha klurat lite har jag fått till ett bra mönster och knep för att vändsy hela med bara en liten synlig söm. Jag hoppas och tror att inte alla blir sålda imorgon, så det blir tre stycken kvar till dagispersonalen att stoppa varsin pocket i. 

Sen har jag sytt sångtärningar. Man kastar tärningen och sjunger sen sången på bilden. Viola har redan provsjungit alla sånger, och hon hoppas att alla ska bli kvar så hon kan få dem sen och sjunga för lillebror... :)

Det blev oxå två sminkväskor sydda i akryltyg som går lätt att torka av. Spetsdragkedjorna lyfter verkligen vad som helst. 

Till sist måste jag skriva lite om min senaste vän. Dymon. Finns det nåt som känns så kul och är så lätt samtidigt. Vrid, klick, vrid, klick...  Den kommer användas mycket framöver. 

Välkomna imorgon till marken om ni har vägarna förbi Asker. 

Majola 






söndag 12 maj 2013

Söndagspyssel

Att pyssla nytt av gammalt är nog mitt favoritpyssel! Idag blev jag klar med ett par loppisramar jag fyndade tidigare i veckan. Dessa målades vita och fick nät bakom sig. Vips blev det två anslagstavlor eller ramar där man kan byta konsten när man tröttnat, tack vare mini-klänypan. Dessa får följa med mig på marknad i helgen! och om de blir kvar behåller jag dem gärna själv!

Kram eMpE


lördag 11 maj 2013

Vagnsdyna !

Har sytt en väldigt vårlig/sommarglad vagnsdyna till lilla F. Mamma M valde tyg och sen valde jag att modifiera den modell jag sytt innan. Lite fluffigare, lite mysigare och bättre upphängning klurade jag ut. Är supernöjd med resultatet av modellen så det blir nog en ny till vår lilla Lovas vagn med :)
Kram kram på er.
Nu ska vi ut i vårvädret....