lördag 31 december 2011

Strykande Åtgång

Aldrig förut har vi delat med oss av recept på vår blogg så nu borde det ju vara dags kan jag tycka! Mitt absoluta bästa recept på godis, nämligen "Strykande Åtgång". Det brukar nämligen ha just den effekten... Några omgångar av denna har ätitis under julmånaden, kan jag säga... Kanske så även ikväll!




Här kommer receptet:


100 g mandel

4 dl socker

2 dl grädde

100 g smör

200 g blockchoklad (godast med ljus tycker jag...)


Skålla och skala mandeln. Rosta och hacka den grovt. Blanda socker, grädde och smör i en tjockbottnad kastrull. Koka på svag värme under omrörning cirka 5 min. Blanda ner chokladen och mandeln. Låt chokladen smälta. Häll på bakplåtspapper i en form (cirka 25 gånger 35 cm) Låt stelna och skär i bitar.


Smaska och njut!
Kram eMpE


Och du... Gott Nyttt År! Vi ses på det nya året med en massa pyssel!

Flugsvamp

Häromdagen var jag på ett litet mysigt fik i stan där jag bor. Där kan man även köpa inredningen. Fick syn på en liten röd flugsvamp som jag blev förtjust i . Idag åkte därför symaskinen fram och en liten flugsvamp blev till. Därmed fick jag återigen användning för mitt prickiga favorittyg.



Kram eMpE

onsdag 28 december 2011

Tåg-tischa

Igår kväll testade jag att sy en t-shirt till Sixten efter ett Ottobre-mönster på slimfit-tröja.

Sydde efter 116, men nästa gång kan jag ta 122 men lika lång som denna tror jag. Men blev ändå nöjd med resultatet, och den passade bra på min långa kille...

Denna ska han ha på sig på kalaset imorgon har jag tänkt...

Majola

Landskapskläder...

Jag har faktiskt hunnit sitta en del framför symaskinen den senaste tiden mellan allt julstök. Nu när jag köpt ny maskin så går det så mycket fortare och är så mycket roligare att sy... Love my Overlock!!!

Här är en klänning och tröja som jag sydde till Viola och Sixten i det underbara Landskapstyget från Jofotex. Jag hade lite problem med halsringningen på Sixtens tröja men det löste sig tillslut.
Imorgon ska jag och Sixten på 4-års kalas och mamman till födelsedagstjejen har önskat en klänning till henne. Sydde i samma tyg så hon matchar mina barn... ;-)

Sist avslutar jag med en live-bild på Viola i sin klänning.

Ha det gott//Majola

fredag 23 december 2011

GOD JUL!

Nu hoppas jag att mina julkort nått fram till lådorna. Så därmed vill jag och Systrarna önska er alla en riktigt GOD JUL! Så här såg de flesta av mina julkort ut för i år (en del fick ängelkort istället):





Stjärnor och hjärtan som med hjälp av pepparkaksformar klippts ur från förra årets adventsstjärna (som hade gjort sitt). Återbruk som jag gillar! =)





Vi ses!


Systrarna M och jag genom eMpE

onsdag 21 december 2011

Mjau....!!

En av mina närmsta kollegor på jobbet önskade att ge en liten kattmössa och svans till sin lille son som älskar att leka katt... Och visst vill jag sy det åt henne!!
Har ju sytt lite djurmössor till jobbet innan så hon visste ju vad hon beställde ;)


Snälla Vera Som egentligen var sjuk idag hjälpte mig med att stå modell för hur det blev.
En riktigt söt liten kisse..!! Hoppas att det även uppskattas av lilla L då mamman hans blev jätteglad! KUL!!

Kram och ha en trevlig kväll
MianMin

Julklappsbeställningar!!

Här i förra veckan så hade jag med lite av mina saker till jobbet då jag fått lite frågor om vad vi gör och detta var väldigt uppskattat!! Mycket av det jag hade med fick jag sålt, plus att jag fick en hel del beställningar på tygkorgar till olika julklappar..!!

2 st Nappkorgar som ska till en liten pojke och en liten flicka.
Både babuscka och äppletyget är från Stoff och Stil.
Sen fick jag en hel del beställningar på lite mer jul-inspirerade korgar som skulle bli julklappar till nära och kära !!
Detta är några av dem...

De skulle fyllas med godsaker och jag hoppas att de blir uppskattade av mottagarna..!!
Kram Kram MianMin

Väskor till fröknarna...

Nu har jag äntligen hunnit sytt klart väskorna vi ska ge till fröknarna på dagis i julpresent. Modell dagisväska, passar ju bra tycker jag. Gjorde de lite större än vad jag brukar sy till barnen dock.

Hoppas tygerna jag valt faller de i smaken...

Från en förkyld Majola

måndag 19 december 2011

Lite värme kanske?..

Jag är en riktig fruslort. En sån där som nästan aldrig blir varm. För att råda bot på detta brukar jag ibland höja temperaturen med hjälp av en vetevärmare. Svisch in i micron och sen håller man värmen flera timmar! Eller värma upp för fötterna i sängen innan man lägger sig, en värkande nacke eller mage fungerar den också bra till!

Dessa vetevärmare tillverkades med ett budskap om en uppmaning till den som fryser...

Kanske kommer till användning nu när det där härligt vita också landade där jag bor! /Kram eMpE

torsdag 15 december 2011

Långärmad singoalla

När vi stod på julmarken hos Emma fick jag en beställning på en likadan Hello Kitty-klänning jag sytt förut, fast i större storlek och långärmad. Baksidan är i rosa stjärntyg och ärmarna med blå stjärnor.

Hoppas tjejen som fick den gillar den!

Ha det gott där ute i julstressen.... Majola