torsdag 31 maj 2012

Fria händer...

Av en kollega på mitt jobb fick jag för ett tag sen en beställning på 4 t-shirts. Jag fick helt fria händer angående tygval. Kan det bli bättre?! Jag hade många olika förslag innan jag till slut bestämde mig....

Det blev 4 tröjor i olika färgställningar och mönster. Ganska unisex, vilket jag själv tycker är fint. (Även om min egen tjej är väldigt inne på lila och rosa just nu...)

Som en liten bonus sydde jag även ett par jeans-knickers som jag tänkte skulle passa bra speciellt till en av tröjorna. Har hört i efterhand att de blev väldigt omtyckta av lilla tjejen. Kul!!

Ha en bra kväll / Majola

tisdag 29 maj 2012

Sjalettväder...??

Jag tycker att det är lite svårt med vad min lilla ska ha på huvudet när det är väder som denna dag. Soligt men ändå bara ca 10 grader och lite blåsigt. Mössa funkar ju alltid men blir det lite varmare framåt dagen så känns det lite för påklätt. Så nu på morgonen sydde jag några sjaletter till Lova, bäst att passa på då jag måste lämna tillbaka maskinen idag..  :( Jag hann sy 3 innan Lova började tycka jag var tråkig ;) Som knäppe satte jag  dubbla tryckknappar så man kan välja hur stor den ska vara och så att hon kan växa i den.

Nu ska vi passa på att gå ut i solen en sväng, sätta lite blommor kanske..??!

Kram kram MianMin!


Published with Blogger-droid v2.0.4

måndag 28 maj 2012

Låta tyget ligga och gro....




Jag har haft ett jeanstyg med lite stretch i som jag länge funderat på vad jag ska sy av. Istället lät jag det ligga kvar på hyllan och gro en liten stund. Helt plötsligt kom idén att jag ville sy knickers till T & V. Och passande nog är MAJOLA på varmare breddgrader och vilar upp sig, så då har jag lånat hem hennes overlock maskin....  så mycket enklare!!!

Tycker att det är roligt att klura ut detaljer som gör det lilla extra!! Idag hamna knapparna lite på sne...  ;)) och sen blev det veck framtill och stickning runt midjan och benmudd.

Dessa kommer nog användas en hel del då jag är riktigt nöjd med dom. 

Kram på er,  MianMin

Published with Blogger-droid v2.0.4

söndag 20 maj 2012

Papperspyssel del två

En ny kalender med tomma sidor, vad ska dessa dagar fyllas med under det kommande året, månntro? Alltid lika spännande att fundera på! Den fick såklart också bli lite ompysslad med fina papper. Tilda-papper från Panduro och lite stämplar gjorde jobbet!

Trevlig söndag! Kram eMpE

lördag 19 maj 2012

Papperspyssel del ett

Jag köpte mig en ny telefon som naturligtvis inte lät sig undslippas att bli ompysslad. Fint ska det va förstås. Ett genomskinligt skal (från Panduro) fick ett utklippt papper från en folder med reklam för pip-tapeter (som jag för övrigt tycker är SÅÅÅ fina!) och vips blev telefonen helt i min stil! Imorn kommer papperspyssel del två! (ungefär i samma enkla anda! ;) Kram eMpE

Elin och sjalen..

Min fina vän Elin är hemma på svensk mark. Jag gillar mycket!! Igår kväll hade vi en mysig kväll med några ytterligare fina vänner. Jag firade Elin med en tubsjal tillverkad av tyg från hennes andra hemland! Satt snyggt tycker jag!

Just nu prövas det hej vilt med nya fotoappar för Systrarna M och jag, tror jag! Har ni märkt det? Lite extra glitter fick Elin, men egentligen knappast nödvändigt, hon glittrar ju ändå...

Ha en fin lördag, det ska jag ha!
Kram eMpE

fredag 18 maj 2012

Tröjor till mamma!!

Det är inte ofta jag syr något åt mig själv, utan oftast blir det till barnen eller något som man kan ge bort. Men sen Lova kom till oss har jag väl känt att garderobens innehåll inte har så mycket att erbjuda just nu när jag fortfarande har lite "mammamage" kvar plus att det gärna också ska vara smidigt att amma i. Så jag tog en tröja jag har (något tajt för tillfället ;)) men som jag älskar modellen på. Använde den som mönster, ökade på lite på bredden och sydde fast mudd längst ner och på ärmslut och vips....  två luftiga tröjor som är långa nog att ha till både bara tights och jeans... Är så glad att ha fått två nya plagg i mig garderob. Nu ska jag njuta av min familj och ha en mysigt kväll, ha så du med...!!

Kram MianMin!


Published with Blogger-droid v2.0.4

onsdag 16 maj 2012

Snurriga kjolar...

Sydde upp ett gäng kjolar för ett tag sen som jag hade med på marknaden. Sydde bara ihop sex bitar, lite mudd och rullfållade längst ner. Snabbt och smidigt. :)
Två av kjolarna sydde jag till Viola så hon kan matcha tröjorna till Sixten, men han vill fortfarande inte ha någon av dem...:(
Nu är det Greys!!!
Ha det, Majola

söndag 13 maj 2012

Tubsjal

Tubsjalarna har ju verkligen varit populära i år! Att sy en egen i tunt tyg att ha nu på våren, var en ny idé jag fick. Ett pyssel som var gjort i ett kick! Det svåraste i detta lilla projekt var att själv inte hamna på bild... Ha en fortsatt skön söndag!
Kram eMpE

söndag 6 maj 2012

Några nya mobilfodral...

Till Vårmarken vi stod på hade jag sytt upp några olika mobilfodral. En del med vanlig knapp och en del med tryckknapp.
Den med ugglor blev en favorit, så den behöll jag själv... :)
Majola