torsdag 8 december 2011

Ulliga hjärtan

Häromveckan träffade vi (eMpE och MianMin) våra gamla fina kollegor på julpysselkväll. Alla som vill och kan får alltid bidra med ett pyssel. Emma hade med sig härlig ull och det tillverkades ulliga hjärtan av alla de olika slag. Alla så olika men alla så fina! Önskar jag hade bild på de andras hjärtan men ni får hålla till godo med våra!

Ett rött hjärta av MianMin som ligger i ett fat på bordet tillsammans
med lite stenar och en blomma....

Ett grått av MianMin dekorerat med lite pärlor på tråd får
sällskapa ljus på ett ljusfat...


Hjärtat gjort av eMpE får stå bland fina vänner på fotohyllan. Framför kort som minner om sommaren... Många längtar efter den har vi hört. Men inte vi inte..!!
Är så nöjd med vinter och kyla.


Ha en trevlig helg! Kram eMpE och MianMin








Kram eMpE och MianMin

lördag 3 december 2011

Lera med mera!

Till blåsiga julmarknaden första advent fick lite lera följa med. En skylt med uppmaning till tomten och små tags att sätta lite varstans. Kanske på en julklapp eller en hyacint? Imorgon ska vi till vår vän Emma´s butik i Kilsmo för att stå på hennes julmarknad. Ska bli mysigt! Sen tror jag vi har marknadsknallat färdigt för den här gången!


Ha det så gott! Kram eMpE

torsdag 1 december 2011

Besök av nissarna!!

Natten till 1:a December får vi alltid besök av smånissarna som bor på våran vind. De kommer och lämnar 24 st paket som sen får öppnas ett om dagen ända fram till självaste Julafton!! Men då vi har tre barn så blir det ju väldigt många paket för nissarna (som i själva verket är min mor) att fixa så får bara barnen paket var tredje dag... Detta funkar jättebra då spänningen även ligger i vem som får öppna just denna morgon...

Så igår såg det ut så här i hallen hos oss, helt tomt på väggen. Bara brädan som jag fått för mig att jag ville ha i år. Vitmålad med siffror tryckta, enkelt och fint !!
Men i morse när vi vaknade så var det fullt med paket på brädan...!! Mellan T fick äran att få det första pakeket. Det är så mysigt när de kommer nertassandes på morgonen och undrar om det hänt något på natten. och sen när man hör deras lycka i rösten att det faktiskt hänger en hel rad av paket!! Sedan myste vi i mörkret och tittade på årets Tv kalender. Tycker att den verkar vara riktigt mysig iår...

Ha en trevlig 1:a December i dag, Kram på er, MianMin!

tisdag 29 november 2011

Hårband

Ibland är man så himlans sysugen och vill se snabba resultat! Dock inte alltid förenat med att resultatet blir så bra... Här kommer ett enkelt sypyssel, som både stillar syabstinensen och blir så fint att det faktiskt kan användas!


Hårband i vackra färger. Vem blir inte glad av det? Piffar till den allra tråkigaste klädseln. Ha en trevlig tisdagskväll! Här ska städas och fixas inför nya roligheter! Kram eMpE

lördag 26 november 2011

Äntligen !!

Äntligen är jag klar !!
Vi har länge letat efter ett överkast till vår säng men inte hittat något som vi båda har fastnat för... Kan ju vara en fördel.. :) Så då blev det så att jag fick för mig att sy ett då. Ville ha ett vitt och rätt enkelt men ändå i lapptäcksteknik så så fick det bli. Har letat tyger som jag tycker om en lång tid och det är en salig blandning av gamla linnedukar till nya påslakan och även ett sönderklippt överkast. För att få in någon effekt och för att göra det lite mer modernt så tyckte min sambo att det blev fint med tyget med text på. Ska även bli en hissgardin i samma tyg men det har inte hunnits med än.

Jag har fodrat överkastet med tunna täcken och sen ett stort lakan som botten för att få det lite tjockt och gosigt. Men det var lättare sagt än gjort att sy i det... 5 st nålar gick det åt innan det var klart !!

Jag är så glad att jag har så "enkla" barn som har lekt i timmar idag när jag har sytt då jag lovat både mig själv och min sambo att det skulle vara klart till 1:a Advent trots att det har varit en del att fixa med inför julmarknaden imorgon!!


Har även gjort en dörrkrans som får pryda vår ytterdörr,
den är gjord av silvergran, buxbom och vit ljung och en enkel dekoration.
Tyckte att det blev en fin kombination...
Ha en trevlig fortsatt lördagskväll, själv ska jag gå och sova nu så jag är pigg tills imorgon. Gonatten, Kram MianMin

torsdag 24 november 2011

Handstöpta ljus

När jag var liten hade vi alltid som tradition att stöpa ljus till julen. Tillsammans med farmor och kusinerna. Det var alltid mysigt och speciellt. Vi avslutade med att köpa pizza, för när jag var liten var det väldigt festligt att äta köpepizza. Det har nog ändrats under dessa år... Idag är det nog mer festligt att äta hemmagjord pizza kanske... Vi brukar fortfarande stöpa ljus till jul, men numera mest med närmsta familjen. Handstöpta ljus känns lyxigt tycker jag. Här kommer lite bilder från vår ljusstöpning.

Ljus i långa rader...

Ljusstumparna eftar att ändarna på ljusen blivit avklippta.



Dessa får följa med oss på marknaden i Wadköping i Örebro nu på söndag den första advent. Hoppas ni alla får en mysig helg! Här görs min absoluta godis-favorit: "strykande åtgång" (choklad som just brukar ha strykande åtgång...) och pepparkaksdeg!


Kram eMpE

lördag 19 november 2011

Ärtpåsar

Härliga lördag! Idag grejar jag för fullt! Nästa vecka ska vi nämligen stå på julmarknad i Wadköping i Örebro. Det ska bli jättemysigt! Men det är en hel del att fixa med innan dess. Så idag grejar jag klart med en massa påbörjade saker som förhoppningsvis får följa med på marknaden. Bland annat dessa ärtpåsar som jag packat in i cellofan. Kan kanske passa att ge bort till liten. Jag tror jag har fått dille på att sy ärtpåsar- så roliga att göra!


Nu ska jag ut på en springrunda i det härliga vädret- var alldeles för länge sen. Därefter blir det fortsatt pyssel!


Ha en skön helg! Kram eMpE

fredag 18 november 2011

Tygoholic!!!

Var bara tvungen att köpa de här tygerna jag sprang på idag. Blir nog fina som näsduksfodral...

Ha det bra, kram Majola

torsdag 10 november 2011

Syskon-mössor

Förra helgen var vi på kalas hos två små killar. Till dem hade jag sytt varsin mössa, moln till stora killen och elefanter till lillebrorsan.

Samma helg fyllde oxå våran granntjej 1 år, och såklart fick hon och hennes två äldre systrar varsin mössa de med. 1-åringen fick flodhästar på sin och de större tjejerna fick apor i olika färger.

Nu sitter jag i bilen på väg till flygplatsen och London!!! Ska bli riktigt kul.

Ha det så bra hemma i Sverige, kram Majola

söndag 6 november 2011

Rosa-Grönt lapptäcke

En arbetskompis beställde för ett tag sen ett lapptäcke som skulle ges bort i doppresent. Efter lite funderande bestämde hon sig för att det skulle gå i rosa och grönt.

Det blev lite som en söt prinsessbakelse tycker jag.

Nu testar jag för första gången att göra inlägg med min I- Phone. Får se hur det går...

Kram kram, Majola