onsdag 22 februari 2012

Babynest och Blöjfodral....

Fick för mig här för ett tag sen att jag ville sy Babynest. Vad ska man ha dessa till då?? Jo när bebisen är nyfödd så vill de ju gärna känna sig ombonade som när de låg inne i magen så detta ger dem trygghet. Sen är de ju väldigt praktiska också, man kan ha dom i sängen mellan sig utan att vara rädd för att rulla på barnet, när barnet ligger i soffan riskerar den inte att ramla ur plus att man kan bära med sig/flytta på bebisen utan att behöva väcka den och kanske lägga ner den på ett nytt ställe som inte är uppvärmt redan... Ja som ni hör så finns det så många fördelar, den enda nackdelen är att de oftast är så dyra att köpa.... Här finns lite mer information om just Babynests... När barnet blir lite större är det bara att lossa på dragskon så blir det som en hästsko och då kan den få plats med benen utan problem.

Min personliga favorit är denna med stjärnor....


Den röda och blåa finns till salu, om någon skulle vara intresserad för 375:-

 2012-06-18. 
På grund av ökade kostnader så måste jag from nu 
höja priset till 500:- på alla nybeställningar. 

Har även sytt en beställning på ett blöjfodral som är praktiska att ha med och lätta att bara slänga med i väskan... Blöjor på ena sidan och tvättlappar på den andra!! Den svarta är en beställning men den gula och den randiga är till salu för 100:- Givetvis går det att önska andra färger om man skulle vilja... :)


Kram på er alla,
snart ska jag iväg för en träff men mina kära juntatjejer,
undra vad vi ska hitta på för kul i dag då...??

MianMin!

måndag 20 februari 2012

Stickad trasa

Blev sugen på att sticka häromdagen. Men det var dock ett tag sedan så något enkelt fick det bli. Som så många andra här ute i bloggvärlden stickade jag mig en disktrasa.



Vi får se vad jag tycker om den (jag är nämligen lite kinkig med disktrasor :) om inte annat så matchar den köket litegrann! Nu har jag iallafall tränat upp stickandet lite igen och har påbörjat en tubsjal. Återkommer med den!


Kramelikram eMpE

torsdag 16 februari 2012

Mössa och vantar till bäbisar

På mitt jobb är det två stycken som fått barn den senaste tiden, så jag kände jag ville sy nåt litet till dem. Båda fick varsin liten pojke så jag valde turkost och grönt flodhästtyg.


Jag hittade en så bra tutorial här som jag kollade lite på när jag skulle sy vantarna. Jag fick chansa lite på storlek, men de verkade passa bra. Till mössan använde jag mitt egna mönster på bäbismössa...
Jag blev jättenöjd själv för att vara första gången jag sydde vantar och det kommer definitivt att bli mer par...


Majola

fredag 10 februari 2012

Svampar och moln...

Här är två klänningar jag sytt på beställning. Den ena önskade rött molntyg och den andra villa ha rosa tyget med svampar. Båda i 86/92.

Kul att sy klänningar som går snabbt och lätt!!

Ha det gott, Majola

söndag 29 januari 2012

Mera mössor

Här kommer bilder på mer mössor jag sytt den senaste tiden. Som jag nämnt tidigare har jag köpt en hel del nya tyger, så det är extra kul att sy nu tycker jag.

Nu blir det att lägga ner huvudet på kudden.. / Majola

onsdag 25 januari 2012

Kalas-Klänning!!

I lördags var vi på 5-års kalas hos kusin Vera, MianMin's minsting. Jag hade länge tänkt att jag skulle sy en klänning till henne, så på fredagskvällen satte jag mig äntligen ner vid maskinen...

Tyvärr så blev klänningen lite väl stor, men det löste vi med att storasyster får ta den så ska jag sy en till lite mindre.

Tyget är från Jofotex och mönstret ritade jag om från mitt vanliga klänningsmönster. Jag sydde den här mer rak och satte en bred mudd längst ner, efter önskemål från just MianMin.





Ha det bra, Majola

tisdag 24 januari 2012

Toppar x 3 !!!

Idag har jag äntligen tagit tag i ett utav mina projekt jag har i huvudet, en ny topp till de små tjejerna!! Men som ni ser så är det tre toppar på bilden...
Tyget och mudden jag har sytt av har jag och MAJOLA fått av en gemensam källa så därför kändes det inte mer än rätt att hennes lilla Viola också får en topp. Hoppas bara att den passar då det var precis att det gick att få ut på "rätt håll" då jeanstyget är i lite stretch.
Sydde även på en liten detalj, iden fick jag från en tröja som lilla V hade på ett kalas i helgen, det gjorde en hel del, och det blev lite mer än bara en topp tycker jag!


Kram kram på er alla,
MianMin !!

onsdag 18 januari 2012

Fleece-fodrade mössor...

Jag har börjat sy mössor till barnen som passar nu när det är lite kallare ute. Det är min vanliga modell fast det är ett lager fleece mellan tygen som värmer.
Den svarta med stjärnor och den röda med får är beställda av 2 kollegor, de andra är till mina barn.
Jag har fler beställningar och en hel del nya tyger, så det kommer bli fler inlägg framöver!!

Ikväll är det syjunta, trevligt att träffa mina sykompisar!!! Får se om det blir nåt gjort eller om vi mest äter och pratar... :-)

Majola

Ljuslykta

Häromveckan sprang jag på en liten bit vacker spets, som jag faktiskt spanat efter ett tag. Denna klipptes av och syddes ihop till lagom storlek. Abra kadabra! En ny ljuslykta!


Visst är de vackra dom gamla spetsarna som skapades förr. Idag är det nog tyvärr inte många som gör sådana längre.. Tog nog väldigt lång tid att göra. Men för mig blev den till ett pyssel som blev färdigt i ett kick! Behöver varva kortare pyssel med en grej som tar lite längre tid. Återkommer om den...



Ha de!

Kram eMpE

fredag 13 januari 2012

Klänning till M

Idag har jag varit hos min syster en sväng och lånat hennes overlock. Så Kul!! Hade en beställning på en singoallaklänning till barnens kusin M i rött molntyg från Ohlssons. Och det går betydligt bättre och snabbare och blir framför allt mycket snyggare att sy med overlocken då det är trikå. Hoppas att M blir nöjd och hennes mamma och pappa likaså..??! :)

Har för tillfället så många ideer på saker jag skulle vilja göra men både tid och inspiration/ork tryter lite ibland så därför är det glest med inlägg just nu... Men snart kommer våren och solen och då så.... Så håll till godo!! Tur att kära eMpE och MAJOLA finns,
så det händer lite på bloggen. :)

Ha en trevlig helg alla..!! Kram MianMin