fredag 30 juli 2010

Fjärilstavla

Idag har det varit blåsigt, grått och regnigt ute och då har jag passat på att ha en riktig pysseldag. Inte fel det heller! Många projekt har det varit och här tänkte jag visa ett av dem. Fler projekt kommer en annan dag..

Jag var på Stellas lilla butik (http://www.stellas.se/) för att köpa satinband till mitt lapptäcke jag syr på, men hittade tyvärr inget som passade. Däremot "sprang" jag på en fjärilsstans som jag tänkt köpa länge. Och hon hade precis den som jag letat efter- vilken tur jag hade!

En bok om rosor fick sätta livet till... Och en gammal tapet!

Så här blev tavlan:
Ha det så bra! Kram eMpE

tisdag 27 juli 2010

En prinsessdröm i vitt!



Har haft en idé om en virkad gräddtårta i huvudet ett tag och nu har den äntligen blivit verklighet...

Det är kul när man lyckas få till det som man tänkt... Jag är även lite stolt över att ha ett eget mönster på den här...


Vilken liten tjej kan motstå en sån här tårta?

/Majola




Två beställda dagisväskor

Jag fick en beställning på en dagisväska till en 1-årig kille.
Tyckte det här tyget från Panduro passade.
Jag är lite bitter bara att jag inte köpte mer tyg för nu är det slut...
Mönstret till väskan kommer från Knåpmodern.

Den rosa väskan är till en kompis dotter. Det kom fram att de har en plastpåse till dagis....
Då måste ju tjejen ha en egen dagisväska... :-)


Det här tyget kommer oxå det från Panduro. Även det köpte jag bara en bit så det blev bara en väska i det här tyget...



Ha det bra. Kram Majola

tisdag 20 juli 2010

Mormorsrutor

Jag har alltid velat lära mig att göra mormorsrutor. Av farmor fick alla barnbarnen varsin filt som var gjord med mormorsrutor, och så förstås även jag. Det är nog tack vare söta farmor som jag ville lära mig... Så jag gjorde det i våras- inte helt perfekta men handgjorda av mig själv. Får se vad det ska bli av dem bara... Kanske ett par tofflor eller en bebisfilt till nästa flickbebis inom kompiskretsen. Men då behövs många fler- jag har bara virkat åtta rutor... Och så behövs en bebis också förstås =)

Må gott alla fina!
Kram eMpE

torsdag 15 juli 2010

Ny dyna och några lapptäcken...

På förra syjuntan sydde jag en ny dyna till en av våra vagnar.
Jag ville ha en röd så den skulle matcha lapptäcket jag
sydde till Viola i våras...



De här två lapptäckena sydde jag till barnen att ha i vår
förra syskonvagn som var brun.

Nu håller jag på med tre nya lapptäcken!!
*Ett som vi ska ha som strand/picnic filt. Det tänkte jag
sy med en tunn baksida så det tar liten plats och packa,
samtidigt som det torkar snabbt.
*Den andra filten är till ett par kompisar som precis fått en
liten tjej.
*Den sista har våra grannar beställt som de ska ge bort i
present till en bebis.

Det är jättekul att planera vilka färger och mönster jag vill ha på de olika. Jag åker runt på loppisar och kollar i second hand affärer efter roliga tyger/gardiner/påslakan mm nu för att hitta det jag söker. Jag tycker det blir mer personligt om man blandar gamla och nya tyger.

Håll tummarna för att jag hittar fina tyger... Ska ni rensa hemma och kasta tyger så hör av er så hämtar jag ;-)

Ha det//Majola

måndag 12 juli 2010

Virkade godsaker



Förra veckan var vi på semester och då passade jag på att virka lite så jag kunde fylla upp kakfatet... Nu kan jag snart bjuda in till kakbuffé.

Rulltårtan och tårtbiten är egna mönster, mönstret på Oreos hittade jag hos Crochetra. Småtårtorna är från Mia Bengtssons bok. Mönstret till dammsugarna kommer jag inte ihåg vart jag hittade :-(.

Varsågod att smaka... kram Majola




lördag 10 juli 2010

Sitt ner och vila fötterna !!

Ibland behöver man en påminnelse om att sitta ner och ta det lite lugnt. Här kommer en påminnelse till Systrarna M, de fick varsin liten skylt idag. Slå dig ner du med, varsom passar nog bra..
Kram eMpE

Fotlänkar

Presentönskning från ett par kompisar... Fotlänkar behövs i detta härliga väder!
Kram eMpE



















Syskrin !!

Efter 6 ½ timmars väntan i solen fick jag äntligen mitt syskrin !!
Jag blev kär i det vid första anblicken, det är stort, praktiskt
och fantastiskt fint!!
Så nöjd med mina fynd idag ...
Kram MianMin !!



Oj Oj Oj !!

Oj Oj Oj !!!
Idag har jag gjort ett riktigt fynd...
eMpE, MAJOLA och jag har vart på auktion i kilsmo idag och svettats...
Men titta... I farten råkade jag buda på en eksoffa i Äppelserien !!
För 20 :-
Lite vit färg och nytt tyg så ska den nog bli riktigt fin =)
Återkommer med resultat !!
Kram i värmen, MianMin.