lördag 13 oktober 2012

Gott & Blandat

Här kommer lite jag sytt den senaste tiden.
Ännu ett set till Sixten att ha på dagis. Nu när det behövs överdragsbyxor så tycker inte jag han ska behöva ha jeans. Sytt i de underbara stjärnorna från Znok och randigt från bl.a. Ohlssons. Byxorna är sydda i rött joggingtyg, med min favoritmodell på fickor.

Sen har jag oxå sytt två par vantar och fler lär det bli. De blommiga har jag själv och de mörkblå med spetsen fick mamma. Båda paren är fodrade med fleece så de är varma och gosiga.

Idag har jag städat pysselrummet så nu hoppas jag få mer inspiration att gå in där igen.

Majola

fredag 12 oktober 2012

Fiffig grej till smycketjej!

Titta här vad fiffigt min vän Elin kom på! Måste visa er och vännen tyckte det var okej att hennes verk får synas här! Små virkade krusiduller syddes fast på en gammal vacker klänning. Klänningen ska hänga på väggen och i krusidullerna kan örhängen och andra smycken fästas. Bra tips om man har en klänning som man av någon anledning inte kan använda men inte bör hamna i papperskorgen!

Nu är det snart helg! Hoppas på en fin sådan!!

Kram eMpE

fredag 5 oktober 2012

Sy, sy sy....

Det är så roligt att sy och jag får frågan om jag kan sy både det ena och det andra... vilket gör att det aldrig blir långtråkigt!! Den senaste tiden har det blivit ett Nest, Snuttis, Mössor och Vantar. En babymössa med matchade vantar, ett brett pannan med tummvantar (mina första jag någonsin sytt, kul!!) Och tre st "baggy" mössor. Och därimellan försöker jag få till lite till mina egna barn också :) Insåg i morse att de inte ens fått nya mössor i år...  ;) Har fått skaffat mig själv en lista där jag skriver ner det jag vill få sytt, alla idéer och det jag har beställning på för att inte glömma bort men också för att kunna släppa det ur minnet. Det kan lätt bli lite jobbigt när man vaknar på natten och kommer på vad eller hur man ska sy något ;) 

Men idag ska jag och mina små åka på en liten leveransrunda sen hinna med att njuta av hösten!!

Mys på er och ha en trevlig helg!

Kram MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

söndag 30 september 2012

Ny skärm!

En mellanstor skärm i vitt och prickigt rött! Så lätt och rolig att göra! Igår var jag till bästa loppisen och köpte fler skärmar- jag har funderat på att göra den på ett annat vis... Ny skärm kommer snart!

Må så gott!
Kram eMpE

torsdag 27 september 2012

Haremsbyxa & Mössa...

Lovas byxor har helt plötsligt blivit för korta av nån anledning... Så igår gick jag igenom stora tyglagret och plockade fram två olika jeanstyg, båda med stretch som jag satte saxen i.  Så idag när hon sov på fm växte det fram två "Haremsbrallor". Jag sydde dit en ficka på varje för att få dom lite coolare och sen skickade jag ner sömmen med gul tråd. De ser genast lite mer arbetade ut av bara det lilla. Det blev en liten mössa i Nono-tyget också.

Har lovat mina mellantjejer att de ska få välja tyg till nya höstmössor så det blir nog nästa projekt. Sen kan kylan få komma på allvar!

Ha en trevlig eftermiddag alla.

Kram MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

onsdag 26 september 2012

Några presenter

Här är några sydda presenter jag sytt den senaste tiden.

Den lila klänningen har en kollega beställt och ska ges bort till en 4-åring nu i helgen. Jag ska försöka övertala min Viola att hon oxå vill ha en sådan. Hon är väldigt bestämd om sina kläder, så det är inte mycket hon godkänner...

Harems-byxorna och mössan gav vi bort till en 1-åring för några veckor sen. Byxorna sydde jag med flit lite stora, men eftersom de är med mudd både i midjan och benen så tycker inte jag att det gör nåt att de är lite stora och pösiga. Modellen är ju sådan...

Nu ska jag försöka bli kvitt min förkylning.

Majola

söndag 23 september 2012

Äntligen....

...har jag kommit igång att sy höstkläder till barnen. Under sommaren har det blivit en hel del nya tyger inköpta, samtidigt som jag inte haft ork eller tid att sy så mycket. Men nu har jag kommit igång och det känns bra.

Sixten fick en långärmad tröja och matchande mysbyxor i härlig velour. Snart börjar ju tiden med överdragsbyxor, och då är ju jeans inte så skönt direkt. Blev oxå nöjd med fickorna, de gör nästan hela byxan tycker jag.

Till Viola har jag sytt en långärmad klänning i ett tjockt och härligt trikåtyg. Hade tyvärr bara en liten bit av det här tyget, så nu är det nästan slut.

Ha det bra i regnet, Majola

onsdag 19 september 2012

Bra betong

Betongen har varit framme igen och en kruka blev till! Denna gjorde jag med hjälp av en tårtförpackning- fungerade perfekt som form. Dessutom höll den och kan användas igen! Så fler kommer det att bli! I krukan fick små söta taklökar bo. Jag tycker de matchar betongen perfekt!
Må gott!
Kram eMpE

tisdag 11 september 2012

Smått & Gott !!

På senaste tiden har jag haft det lite tajt att hinna med allt som ska ha sytts och allt som jag velat sy.... Men här kommer det lite som är klart :))


Mössa till kusinen M!!

Det bara stod hennes "namn" på det tyget och jag tror att det föll hennes föräldrar i smaken också ;)


Sen ett Babynest till en liten kott* som kommer i höst. I detta svart/vita tyg har jag även en förhoppning om att lyckas sy om Lovas hoppgunga i. Just nu är den grön med nallar på...  hmm, säger inget mer ;;))


Dessa tuffa byxor med matchade dregglisar fick åka till Kumla så att inte lilla O fryser i höst!! Så fin modell i lite tuffare haremstuk. Kommer sys fler i denna modell kan jag lova.


För ett tag sen fick jag frågan om jag kunde sy ett snutte med namn på då lilla Fionas storebror hade en sådan. Efter lite letande för att hitta ett bra och passande tyg så blev resultatet så här. Men oj, velour är inte så lätt att sy i. Jag tycker det är så svårt att få det rakt och bra...  men tillslut så!!


Sist en topp/tunika till Lova med mudd nertill och sned knäppning i halsen. Denna är muddad i halsen då jag inte vågat mig på systers (MAJOLA) kantbandare, men snart så.... kanske....!! 


Published with Blogger-droid v2.0.4

måndag 10 september 2012

FaBulös keramik...

Idag har vi haft en annorlunda men otroligt Rolig, Mysig, Inspirerande och Kreativ junta!! Vi har varit ute på FaB keramik i Rönne.

Härliga Frida har tagit väl hand om oss och det var en kväll fylld av skratt!! Resultat av kvällen kommer om några veckor när allt är bränt och glaserat. Ska bli så kul....  men några smakprov kan ni få....:)

På sista bilden ser ni Fridas fina "ägglycktor" som lös så fint när vi fikade.

Kram kram MianMin, eMpE & MAJOLA!!


Published with Blogger-droid v2.0.4