söndag 11 mars 2012
Virkad kudde
Hittade mycket fina tygremsor (som egentligen nog var tänkt till trasmattor) för en tid sedan som jag tänkte virka runda sittdynor av. Dessa blev inte alls bra så jag började istället virka ett stycke till ett kuddfodral. Själva virkandet var roligt för det syntes verkligen resultat snabbt. Däremot var det inte roligt att sy ihop fodralet med tyget. Oj oj vad symaskinen protesterade- alltför tjockt att sy ihop och två nålar gick snabbt sönder. Men så blev det en kudde till slut, som fick prydas med den vackraste biten av mattrasetyg.


fredag 9 mars 2012
Vår-mössor!!
Sixten behövde nya vår-mössor så han fick välja tyg själv i skåpet. Är inte så förvånad över valet, hade liksom tänkt på honom när jag köpte tygerna...
Samma modell som tidigare, den passar så bra tycket jag. Skönt att slippa tjocka, varma mössor nu.
Trevlig helg!! Majola
Samma modell som tidigare, den passar så bra tycket jag. Skönt att slippa tjocka, varma mössor nu.
Trevlig helg!! Majola
onsdag 7 mars 2012
Nya necessärer
Den senaste tiden har jag varit hemma och vabbat en hel del. Fördelen med det är ju att man ibland kan få lite extra sytid. :)
Igår var jag sugen på att testa något nytt, och efter att ha surfat runt lite så bestämde jag mig för att testa att sy några necessärer. De går ju alltid åt och de små i tetramodellen är ju perfekta till nappar eller hårspännen mm.
Jag tog ett tjockt vax-liknande tyg jag köpt på rea på Åhléns för länge sen och några dragkedjor från tradera och satte igång. Gick snabbt och var kul. Kommer definitivt att bli fler såna här...
Majola
Igår var jag sugen på att testa något nytt, och efter att ha surfat runt lite så bestämde jag mig för att testa att sy några necessärer. De går ju alltid åt och de små i tetramodellen är ju perfekta till nappar eller hårspännen mm.
Jag tog ett tjockt vax-liknande tyg jag köpt på rea på Åhléns för länge sen och några dragkedjor från tradera och satte igång. Gick snabbt och var kul. Kommer definitivt att bli fler såna här...
Majola
söndag 4 mars 2012
Lapptäcke långt bort!!
En vän till mig som har flyttat utanför Sveriges gränser, nämligen ända till Canada har nu blivit mamma till en liten pojke. Självklart måste han få ett lapptäcke att värma sig med även om vårsolen börjar titta fram och värma upp våra vinterfrusna kroppar....
Nu är det bara att hoppas på att det kommit fram till dom utan problem och att jag inte förstör överraskningen för tidigt, men det är över en vecka sen jag skickade den!! :)
Baksidan är som vanligt av fleece så att det
Kram MianMin
fredag 2 mars 2012
Gammal lampskärm blir som ny
Såg en så fin lampskärm som jag blev kär i och genast ville göra en egen! Till detta införskaffades en lampskärm med bara ställningen kvar. Lampskärmar brukar det verkligen drälla av runtom på loppisar. Oftast kostar de inte mer än några kronor heller! Jag drog remsor i tyg och lindade om ställningen. Denna fick bli i glada och härliga färger!
Idén till lampskärmen har jag hittat på en mycket beroendeframkallande sida! Jag säger bara LOVE LOVE pinterest!! (www.pinterest.com) Gå inte in där om du har en massa andra saker att göra. Jag som blivit beroende går gärna in på fliken DIY & Crafts. Det är ändå ett litet tips så här på helgen.
Kram eMpE
onsdag 29 februari 2012
Frukt / Brödkorg...!!
Har varit och införskaffat mig lite nytt trikågarn som jag så mycket gillar att virka i!! Jättekul när jag hittade det i en närliggande butik i Hallsberg som sålde detta då jag tidigare bara hittat det i Motala till ett relativt bra pris. Så det blev några nystan...
Har länge tänkt på att virka en lite större korg som man kan ha när man ska bjuda på rykande färska frallor om söndagsmorgnarna... (kan ju drömma iallafall om att de är nybakta)
Tycker att det ser så fräscht ut med vitt.
Gjorde kanten lite högre så att om man vill kan vika ner den för att få extra stadga eller ha den uppvikt vid tillfällen då det ska få plast mycket i korgen.
Kram på er alla i den härliga vår som nu är på ingång!!
MianMin
onsdag 22 februari 2012
Babynest och Blöjfodral....
Fick för mig här för ett tag sen att jag ville sy Babynest. Vad ska man ha dessa till då?? Jo när bebisen är nyfödd så vill de ju gärna känna sig ombonade som när de låg inne i magen så detta ger dem trygghet. Sen är de ju väldigt praktiska också, man kan ha dom i sängen mellan sig utan att vara rädd för att rulla på barnet, när barnet ligger i soffan riskerar den inte att ramla ur plus att man kan bära med sig/flytta på bebisen utan att behöva väcka den och kanske lägga ner den på ett nytt ställe som inte är uppvärmt redan... Ja som ni hör så finns det så många fördelar, den enda nackdelen är att de oftast är så dyra att köpa.... Här finns lite mer information om just Babynests... När barnet blir lite större är det bara att lossa på dragskon så blir det som en hästsko och då kan den få plats med benen utan problem.
Min personliga favorit är denna med stjärnor....
Den röda och blåa finns till salu, om någon skulle vara intresserad för 375:-
2012-06-18.
På grund av ökade kostnader så måste jag from nu
höja priset till 500:- på alla nybeställningar.
2012-06-18.
På grund av ökade kostnader så måste jag from nu
höja priset till 500:- på alla nybeställningar.
Kram på er alla,
snart ska jag iväg för en träff men mina kära juntatjejer,
undra vad vi ska hitta på för kul i dag då...??
MianMin!
måndag 20 februari 2012
Stickad trasa
Blev sugen på att sticka häromdagen. Men det var dock ett tag sedan så något enkelt fick det bli. Som så många andra här ute i bloggvärlden stickade jag mig en disktrasa.

Vi får se vad jag tycker om den (jag är nämligen lite kinkig med disktrasor :) om inte annat så matchar den köket litegrann! Nu har jag iallafall tränat upp stickandet lite igen och har påbörjat en tubsjal. Återkommer med den!
Kramelikram eMpE
torsdag 16 februari 2012
Mössa och vantar till bäbisar
Jag hittade en så bra tutorial här som jag kollade lite på när jag skulle sy vantarna. Jag fick chansa lite på storlek, men de verkade passa bra. Till mössan använde jag mitt egna mönster på bäbismössa...
Jag blev jättenöjd själv för att vara första gången jag sydde vantar och det kommer definitivt att bli mer par...
Majola
fredag 10 februari 2012
Svampar och moln...
Här är två klänningar jag sytt på beställning. Den ena önskade rött molntyg och den andra villa ha rosa tyget med svampar. Båda i 86/92.
Kul att sy klänningar som går snabbt och lätt!!
Ha det gott, Majola
Kul att sy klänningar som går snabbt och lätt!!
Ha det gott, Majola
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





