måndag 27 augusti 2012

Doppresent.



 I helgen som var hade vi dop för vår lilla Lova Elida Rosa och visst så hade MAJOLA, tillika min syster sytt så fina saker till henne. En kub med små lappar på och en pinne med ringar som man ska trä på. Mönstret är köpt på Etsy.com och det är lite omgjort då botten från början var fyrkantig. 
Tygerna hittade hon hemma i skåpet. 
Jättefina!! Tack så mycket.
Än så länge får hon bara av ringarna men snart så kanske Lova lyckas få tillbaka dom också. :)

Dopklänningen är vår gamla som både min syster Malin, Jag, vår lillasyster R och alla mina 4 barn har haft. Vi har bara bytt ut rosetten i olika färger. Den är från början sydd av vår mor. Jag tycker att det är så mysigt när man kan ha en och samma.

Nu ska jag ta och gosa det sista med lillsnuttan innan vi ska sova,
Gonatten, MianMin


fredag 17 augusti 2012

Höstens första mössa!

Nu har jag sytt den första mössan för hösten. Den här mössan ska hela vägen till Schweiz. Gjorde en ny modell med olika tyg fram och bak så det går att variera färg efter humör...

Jag blev så nöjd med kombon av det nya stjärntyget ihop med det rödprickiga så jag tror mina barn kommer få likadana.

Nu hoppas jag på lite mörkare kvällar, så det känns mer ok att sitta inne och sy.

Ha det / Majola

tisdag 14 augusti 2012

Virka fridfullt...

Vi har varit en snabb sväng nere vid stugan som ligger vid Vättern. Där är så fridfullt och ett ställe där man verkligen kan finna ro. Jag hade med mig lite virkning så igår kväll blev det en brödkorg och idag satt jag i solen och gjorde en lite mindre korg som man kan ha lite blandat smått & gott i!! Dessa är så roliga att virka, dels för att jag själv tycker att de blir väldigt fina och att man ser resultat så fort när man håller på.

Ha det gott och ta vara på solen som idag visar sig från sin bästa sida. (Iaf där vi bor)

Kram MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

lördag 11 augusti 2012

Lova börjar bli stor...

Lova växer som små barn ska, men ibland tycker jag att det går lite väl fort. Det är snart dags att byta till sittdelen på vagnen då hon gärna vill vara med och se lite mer än en mörk suflett eller taket. Men för att skydda sittdelen lite, men också för att piffa lite och göra den lite mjukare så sydde jag en dyna idag. Tyget är från Ohlssons tyger.

Kram på er alla och ha en skön helg, själv hoppas jag på att hinna sitta lite mer vid maskinen denna helg då idéerna sprutar just nu och sen har jag några nest att sy !!

MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

torsdag 9 augusti 2012

Snuttis med napphållare

Fick för ett tag sen frågan om jag kunde sy en könsneutral snuttis, gärna i grönt/rött/vitt. Fick leta lite efter flanell som passa för de flesta som finns är väldigt rosa eller blå.

Men till slut så bestämde jag mig för rött & vitt med gröna inslag i banden runt om.

Vår lilla har precis fyllt 4 månader och tycker att det är jättespännande med de små lapparna som sticker upp här och var på hennes egen snuttis... Gjorde några extra om det skulle vara någon mer som vill ha en sådan!!


Ha en fortsatt bra dag

Kram MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

tisdag 7 augusti 2012

Mera babynest...!!

Åter och åter igen visar jag babynest som ska iväg till kommande bebisar. Nu ett grått med stjärnor.

Mer kommer att visas då jag har en del beställningar som ligger på lager. Det gäller bara att hitta tiden att sy när man har fyra <3:an som vill ha sitt. Så fort jag tar fram tyg så säger de, har du beställning på babynest igen mamma..??!! :D

Man får passa på medans de är ute och leker så länge sommaren är kvar hos oss, innan hösten kommer. Hoppas den dröjer lite till..!!

Mvh MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

måndag 6 augusti 2012

Dyra mobilfodral...

Då min största dotter ska fara till huvudstaden imorgon med sin farmor så ville hon ha ett mobilfodral som man kan hänga runt halsen, dessa finns att köpa lite här o var men de vi tittat på kostar mellan 300-500 :- vilket jag tycker är liiite mycket. Så jag frågade om jag fick sy ett istället åt henne och det fick jag gärna!! Då vi varit ute och farit på vägarna denna vecka så hade jag bara ett par timmar på mig att packa om åt henne och sy fodralet här på kvällen, men detta lyckades jag få ihop....  Har idéer på hur det kan utvecklas men hade inte allt som skulle behövas hemma men nästa gång så... Ska nog sy ett åt mig själv också!  

Ha en fortsatt trevlig sommar, vare sig ni börjat jobba eller fortfarande har lite semester kvar.

Kram MianMin


Published with Blogger-droid v2.0.4

Lite lika ändå...

Fick för ett tag sen en beställning på varsin tröja till ett par systrar. Jag fick helt fria händer och de skulle vara i olika tyg.

Jag tycker ändå det är fint att matcha lite så jag tog samma tyg fast i olika färger till ärmarna. Då blir de ju lite lika fast ändå olika...

Nu har jag massor med nyshoppat tyg, många idéer men ingen ork alls på kvällarna. Hoppas det ändrar sig när hösten snart kommer. Då kan man sitta inne och sy med gott samvete. Längtar faktiskt efter mörka kvällar...

Ha det / Majola

måndag 16 juli 2012

Den som spar han har...

Spillbitar får man lätt en mängd av. Jag sparar det mesta som går att skapa vidare med och tycker väldigt mycket om att återbruka gamla saker. I vardagsrummet kändes det just nu väldigt färglöst så en ordentlig färgklick behövdes! Jag skar ut kvadrater från olika spillbitar i färgerna rosa, rött och grönt. En randig grytlapp och broderi från en gammal, liten duk finns också med. Dessa sydde jag sedan ihop till ett större kuddfodral som nu ligger och pryder golvet! Visst blir man glad av en massa färg?!!

Hoppas ni har en skön sommar!
Kram eMpE

onsdag 4 juli 2012

Sommarpiffa lekstugan!!

 Idag när solen lyst på oss så har jag och Vera sommarpiffat lekstugan lite. Jag hade stor sylusta men ville inte sitta inne så jag tog helt sonika ut symaskinen på altanen...  Just nu håller jag på att sy Babynest till några bebisar som ska komma i höst men då det blåste lite ute så ville inte tyget vara med mig och ligga still så det fick bli lite mindre projekt. Det blev vimplar in till stugan och matchande täcke och kudde till docksängen.
 Loftet där tjejrna ofta ligger och myser...

 Under finns en liten matgrupp med soffa, bord och stolar....

 Lilla kokvrån....


Välkommen in på fika !!

Kram MianMin